Sökning: "homogen och heterogen."
Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden homogen och heterogen..
1. Flerspråkighetens komplexitet : Förskollärares resonemang kring barns modersmålsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : De senaste åren har förskolan gått från att vara homogen till att bli heterogen relativt snabbt. På grund av denna förändring krävs det idag att förskollärare besitter en kompetens att möta denna mångfald på förskolan. LÄS MER
2. An I/O-aware scheduler for containerized data-intensive HPC tasks in Kubernetes-based heterogeneous clusters
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Cloud-native is a new computing paradigm that takes advantage of key characteristics of cloud computing, where applications are packaged as containers. The lifecycle of containerized applications is typically managed by container orchestration tools such as Kubernetes, the most popular container orchestration system that automates the containers’ deployment, maintenance, and scaling. LÄS MER
3. Homogen och heterogen förskola : En jämförande studie med fokus på pedagogens arbete med språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet i denna studie är att jämföra hur pedagogerna i en mångkulturell och en etniskt svensk förskola arbetar med språkutveckling i svenska. Detta kommer att synliggöras genom att jämföra strategier, resurser, barns delaktighet i sin språkutveckling samt utmaningar som pedagoger stöter på. LÄS MER
4. Interkulturell kompetens i historieundervisningen : - En intervjustudie med historielärare i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : I denna studie undersöker vi hur lärare i årskurs 7- 9 förhåller sig till historieundervisningen i relation till elevsammansättningen i klassrummet och om lärarna använder elevernas bakgrund i undervisningen. Dessutom undersöker vi vilka konflikter som kan uppstå i relation till elevernas bakgrund och hur lärarna möter dessa. LÄS MER
5. “Det råder ingen tvekan om att gärningsmannen i regel kommer att vara en man och offret en kvinna” : En kvalitativ dokumentstudie om riktlinjer för arbetet med män som utövar våld mot kvinnor i nära relationer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESARSammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att analysera hur representationen av män som utövar partnervåld förändrats över en trettioårig tidsperiod i riktlinjer gällande socialnämndens arbete med våld i nära relationer. Genom en kvalitativ dokumentstudie undersöktes 12 dokument rörande riktlinjer för socialnämndens arbete med våld i nära relationer från tidsnedslagen 1990-1998, 2005-2009, 2014-2016 samt 2020-2022. LÄS MER