Sökning: "homonymer"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet homonymer.

  1. 1. Flerspråkighet, en utmaning i den tysta matematikläroboken? : En kvalitativ och kvantitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madelene Aslan; Emma Werner Kyller; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; matematikläroböcker; Basicinterpersonal Communicative Skills; Cognitive Academic Language Proficiency; problemlösningsuppgifter; multimodala resurser;

    Sammanfattning : Studien baseras på en kvalitativ och kvantitativ läromedelsanalys med fokus på vilket språkbruk som används i problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker. Studiens syfte är att undersöka och analysera ur ett flerspråkigt perspektiv problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker ämnande för årskurs tre. LÄS MER

  2. 2. Är läromedel i NO anpassade till andraspråkselever i låg- och mellanstadiet? : En läromedelsanalys med fokus på språkliga svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecca Strömblad; Dunia Ablahad; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; naturorienterande ämnen; läromedelsanalys; svenska som andraspråk; BICS och CALP; text och bild i läromedel;

    Sammanfattning : Studien baseras på en kvalitativ och kvantitativ läromedelsanalys med fokus på språkliga svårigheter i de naturorienterande ämnena för årskurs 1–3 samt årskurs 4 och 5. Syftet med studien var att belysa om läromedel i NO är anpassade för elever som läser svenska som andraspråk. LÄS MER

  3. 3. Språkliga svårigheter i ämnesspråket i de naturorienterande ämnena för elever med svenska som andraspråk : – En läromedelsanalys av två läroböcker i NO för mellanstadiets årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Kristin Lackner; Linn Simonsson; [2020]
    Nyckelord :Lärobok; läromedel; ämnesspråk; naturorienterande ämnen; språkliga svårigheter;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en läromedelsanalys som undersöker två läroböcker i de naturorienterande ämnena för årskurs 4: Koll på NO och Lära NO. Båda böckerna innehåller ämnesstoff ur alla de tre naturorienterande ämnena, det vill säga biologi, fysik och kemi. LÄS MER

  4. 4. "Differens, alltså skillnaden" : En kvalitativ undersökning av hur mellanstadielärare använder det matematiska språket i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Robertsson; Caroline Svensson; [2018]
    Nyckelord :kommunikation; matematiska begrepp; sociokulturellt perspektiv; språk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur begrepp synliggörs i matematikundervisningen samt hur lärare ger sina elever tillfälle att arbeta muntligt med matematik i undervisningen. Detta undersöks genom fyra stycken observationer av två mellanstadielärare, två observationer i en årskurs fyra och två observationer i en årskurs fem. LÄS MER

  5. 5. Att förenkla eller ej. Ordförråd, grammatisk metafor och abstraktion i läromedel anpassade för andraspråksläsare, med fokus på historieämnet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Klas Almroth; [2017-05-02]
    Nyckelord :anpassade läromedel; ordförrådsindelning; grammatisk metafor; nominalisering; abstraktion; vardaglig abstraktion;

    Sammanfattning : I uppsatsen studeras hur två läromedel anpassade för andraspråksläsare, Förstå språket och Överblick, skiljer sig språkligt från två läromedel som inte är anpassade för samma målgrupp, Prio Historia och SO-Serien. Studien utgår teoretiskt från systemisk funktionell grammatik och analysen fokuserar på den ideationella lexikogrammatiken utifrån ordförråd, grammatiska metaforer, abstrakta uttryck och deltagare. LÄS MER