Sökning: "horisontell diskurs"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden horisontell diskurs.

  1. 1. Praktiska moment och dess roll i lärarutbildningen : En kvalitativ studie om hur två olika lärargrupper förhåller sig till sin lärarutbildnings praktiska moment

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fred Hampus; Louisa Nordmark; [2020]
    Nyckelord :lärarutbildning; horisontell diskurs; vertikal diskurs; praktiska moment; akademisering;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt hur synen på lärarutbildningen skiljer sig mellan två grupper av lärare, varav den ena gruppen har en examen från den nya lärarutbildningen från 2011 och den andra gruppen från äldre lärarutbildningar. Vi har undersökt deras syn på hur deras lärarutbildning balanserade det praktiska med det teoretiska och även deras syn på sex olika praktiska moment i lärarutbildningen: planering, konflikthantering, ledarskap, läs- och skrivinlärning, gruppdynamik och specialpedagogik. LÄS MER

  2. 2. Pedagogiska diskurser i samhällskunskapens demokratiundervisning : En kvalitativ studie av lärares tolkning och iscensättning av läroplanspolitiska mål

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Arvidsson Gustaf; [2018]
    Nyckelord :Demokrati; Samhällskunskap; Pedagogisk diskurs; Basil Bernstein; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka vilka pedagogiska diskurser som framträder när samhällskunskapslärare på en västsvensk gymnasieskola talar om hur de undervisar om demokrati samt vilka diskurser som framträder genom undervisningens examinationsuppgifter. Det empiriska materialet består av semistrukturerade intervjuer med fem samhällskunskapslärare samt av de prov som syftar till att examinera demokrati. LÄS MER

  3. 3. Ämnesintegration mellan matematik och karaktärsämnet på fordons- och transportprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johan Wulff; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ämnesintegration är en arbetsmetod som används för att förena olika ämnen genom samverkan; före¬liggande studie kommer specifikt behandla förhållandet mellan matematik och fordons- och transportprogrammets karaktärsämne. Metoden används både för att motivera elever och skapa meningsfullhet i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. "Läs nu det här så blir du en god människa..." - En studie av lärares syn på sitt arbete med skönlitteratur på yrkesförberedande gymnasier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Oscar Lövgren; Sofia Svarvell; [2016]
    Nyckelord :genusperspektiv; horisontell och vertikal diskurs; kunskapssyn; läraruppdrag; läsning; skönlitteratur; svenskämnet; yrkesprogram; ämneskonceptioner; digitalisering;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur svensklärare verksamma på gymnasieskolor, med i huvudsak yrkesförberedande program, resonerar kring sitt arbete med skönlitteratur och hur detta tar sig uttryck i deras undervisningsmaterial. Våra forskningsfrågor är: Vilka faktorer eller omständigheter påverkar lärarnas syn på svenskämnet, med fokus på skönlitteratur och läsning? Vilka konsekvenser får detta för lärarnas syn på svenskämnet, med fokus på skönlitteratur och läsning? Resultatet visar att lärarnas syn på svenskämnet, skönlitteratur och läsning kan sammanfattas inom följande kategorier: svenskämnets konceptioner i teori och praktik, kunskaper och attityder inom olika utbildningar, värdegrundsarbete och digitaliserad undervisning. LÄS MER

  5. 5. Det låter sig inte göras om du ser sur ut – En kvalitativ studie om elevers villkor och framtid på ett högskoleförberedande- respektive ett yrkesprogram på gymnasiet.

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2015]
    Nyckelord :Gy11; kommunikation; vertikal diskurs; horisontell;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur relationen mellan arbetsmarknaden ochutbildning kommer till uttryck i lärares tal om sin undervisning i ett yrkes- respektive ett högskoleförberedandeprogram.Studiens huvudfråga har varit hur några lärare beskriver hur de tänker kring bedömning i kursen kommunikation. LÄS MER