Sökning: "horisontell och vertikal kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden horisontell och vertikal kommunikation.

  1. 1. Vad vill du egentligen veta? : En studie om samverkan mellan vårdnadshavare och förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frida Cronqvist; Ia Garpstål; [2022]
    Nyckelord :samverkan; kommunikation; relation; vårdnadshavare; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få syn på kommunikationen mellan hem och förskola sett ur olika perspektiv, jämföra vårdnadshavares och förskollärares tankar. Frågeställningarna vi utgått ifrån för att tydliggöra syftet är: Hur ser vårdnadshavare respektive förskollärare på förskolan och dess funktion? Vad uppfattar vårdnadshavare respektive förskollärare kommuniceras kring barnen i mötet mellan hem och förskola? Hur uppfattar vårdnadshavare respektive förskollärare att kommunikationen mellan hem och förskola fungerar och vilka strategier används för kommunikation? Hur kan den upplevda relationen mellan hem och förskola förstås med hjälp av begreppen vertikal och horisontell relation samt isärhållandets princip och partnerskapsprincipen?    Vi har använt en kvalitativ forskningsmetod där hermeneutiken har legat till grund för valet av metod och för att samla in empirin gjorde vi intervjuer med förskollärarna och skickade ut enkäter till vårdnadshavarna. LÄS MER

  2. 2. Arkitektens roll och BIM som integrator : en kvalitativ studie med svenska arkitekter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Ebba Eneris; [2022]
    Nyckelord :architect; BIM; AEC industry; horizontal vertical fragmentation; integration; arkitekt; BIM; byggbranschen; horisontell vertikal fragmentering; integration;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har attribuerat fragmenteringen i byggbranschen till effektivitets- och produktivitetsproblem inom byggandet. Den vertikala fragmenteringen avser skedesuppdelningen av den totala byggprocessen; medan den horisontella fragmenteringen avser mångfalden och ansvarsuppdelningen av aktörer i respektive byggskede. LÄS MER

  3. 3. Smakar kaffet lika gott på insidan av organisationen? : En kvantitativ enkätundersökning om Löfbergs internkommunikation

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Charlotte Elgtberg; Elin Ringqvist; [2021]
    Nyckelord :Internal communication; organization member; communication channel; organizational culture; Löfbergs; Internkommunikation; organisationsmedlem; kommunikationskanal; organisationskultur; Löfbergs;

    Sammanfattning : The mainstay of a successful organization is a well-functioning internal communication. Good internal communication creates a positive environment, togetherness, and community within the organization. LÄS MER

  4. 4. Samverkan – en rakare väg mot målet? En kvalitativ studie om socialsekreterares upplevelser i samverkansprocesser

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sebastian Larsson; Hanna Westberg; [2019-03-13]
    Nyckelord :Samverkan; interprofessionell; interorganisatorisk; socialsekreterare; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka upplevelser och erfarenheter av samverkansprocesser bland socialsekreterare på ekonomiskt bistånd. En premiss till studien är att socialsekreterarens uppdrag är mångsidigt och komplext och att deras upplevelser av samverkan inom människobehandlande organisationer därmed är intressant att utforska. LÄS MER

  5. 5. Ledtider och Kontinuerliga flöden : En studie av informationsflöden inom ett råvaruflöde ur ett Lean perspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Lene Schill; [2019]
    Nyckelord :communication; continuous flows; customer needs; informations flows lean; lead times; informationsflöden; kommunikation; kontinuerliga flöden; kundbehov; lean; ledtider;

    Sammanfattning : Due to shortcomings in an information flow, waiting times arise within a raw material flow, that lead to delays in delivery to the producing unit, which in turn causes delays in delivery to end customers. The purpose of the study has been to reduce delays to the producing unit and towards the end customer. LÄS MER