Sökning: "hotellbranschen konkurrens"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden hotellbranschen konkurrens.

  1. 1. Kvalitetsstyrning som ett medel att överträffa kunders förväntningar : En kvalitativ studie om hur svenska hotell kan säkerställa kvalitet och överträffa kunders förväntningar

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Julia Sundberg; Julia Söderberg; [2017]
    Nyckelord :Service quality; quality control; Total Quality Management; Service blueprint; hotels; Tjänstekvalitet; kvalitetsstyrning; Total Quality Management; Service blueprint; hotell;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tjänsteindustrin har kommit att bli dominerande på världsmarknaden vilket bidragit till ökad konkurrens för tjänsteproducerande företag. Inom hotellindustrin visar sig detta genom nya aktörer som utmanar traditionella hotell på sätt som inte tidigare varit möjligt. LÄS MER

  2. 2. En bulle till kaffet? : En kvantitativ studie om vilka faktorer som påverkar hotellgästers inställning om merförsäljning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Linnea Fast; Sara Stefansson; [2015]
    Nyckelord :Hotell; merförsäljning; hotellgäster; gäster;

    Sammanfattning : Den växande hotellmarknaden leder till högre konkurrens som gör att hotellen behöver skapa större intäkter. I dagens hotellverksamhet finns det två fokuseringar: revenue management och service management. Dessa eftersträvar att öka intäkterna genom att inkomstmaximera och göra hotellupplevelsen unik för gästen. LÄS MER

  3. 3. Innovationer i tjänsteföretag : Medarbetaren som en brygga mellan kundens behov och företagets möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anna-Maja Bylund; Jennie Janeröd; [2014]
    Nyckelord :Innovation; tjänsteinnovation; företagskultur;

    Sammanfattning : Sverige har de senaste decennierna utvecklats till ett utpräglat tjänstesamhälle där majoriteten av alla nystartade företag tillhör tjänstesektorn. Detta får konsekvenser i form av hårdare konkurrens och högre krav på såväl befintliga som nya aktörer. LÄS MER

  4. 4. Varumärkesbyggande inom hotellbranschen : En studie av tre hotell i Norrbotten

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Malin Ahlqvist; Sanna Makslahti; [2014]
    Nyckelord :hotell; varumärke; varumärkesbyggnad; motivation;

    Sammanfattning : Resandet i Europa prognostiseras att öka med 2,3 procent varje år fram till år 2030. Den svenska turismnäringen tros ha stora möjligheter att ta del av ökningen. De norrbottniska lokaltidningarna har under det senaste året rapporterat om nyetableringar inom hotell- och restaurangbranschen. LÄS MER

  5. 5. Att utföra ett arbete för att motivationen finns : En studie om anställda inom hotellbranschen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Karin Larsson; Alexandra Dahlström; [2011]
    Nyckelord :Motivation; Herzberg; hotellbranschen;

    Sammanfattning : Motivation är ett begrepp som innebär att människan har ett antal faktorer som initierar, styr och formar beteendet mot olika mål. I personalintensiva branscher, som exempelvis hotellbranschen, är det viktigt med motiverad personal eftersom det är en bransch där det råder hårdnande konkurrens. LÄS MER