Sökning: "huizinga"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet huizinga.
1. Mass Effect: A utopia free from queer people?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesignSammanfattning : A small set of qualitative interviews were held to explore the thoughts and choices of queer players of the Mass Effect trilogy. The participants‘ discussions and answers were transcribed and analyzed with the support of texts about compulsory heteronormativity, queer theory, Huizinga’s magic circle, as well as the charmed circle. LÄS MER
2. Framställningen av psykisk ohälsa hos unga över tid : En kritisk diskursanalys av statens offentliga utredningar från slutet av 1950-talet till slutet av 2010-talet
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Musikframförandets magiska rum : Ett rum för handling tillsammans bortom vardaglig verklighet
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : By using the scientific essay and modern hermeneutic understanding as method the essay Musical performance, a space of magic examines the mental and physical room for musical performance. The focus is, as the title reveals, the sense of a higher state of interconnection which can occur between the performing artist and audience. LÄS MER
4. From Huizinga to Frasca : The Emergence and Establishment of Games as a Field of Study
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesignSammanfattning : Video games, having become a mass market and part of popular culture, has in the last few decades gained increasingly more attention from the academic community. Within the arts, it was not until Johan Huizinga’s Homo Ludens, released in 1938, that games were first considered as anything more than childish pastime and even then, it would take decades before game studies, from a non-mathematical perspective, emerged as a subject. LÄS MER
5. I den digitala sandlådan : social responsivitet i virtuell lek
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Magnus Johanssons uppsats I den digitala sandlådan - vår tids virtuella leksaker i ljuset av social responsivitet, författad 2015 vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet, tar avstamp i debatter om datorspels skadliga inflytande på den sociala människan men med utgångspunkten att dessa debatter är onyanserade. Syftet med uppsatsen är att studera hur interaktionen med datorspel kan tolkas som social responsivitet och hur detta responsiva utbyte ser ut. LÄS MER