Sökning: "humana resurser"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden humana resurser.

  1. 1. Konsten att framstå som en attraktiv arbetsgivare för generation Z : En kvalitativ studie om hur arbetsgivare på en mindre ort kan framstå som attraktiv för den yngre generationen i förhållande till urbaniseringen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anton Stenman; Liisa Vinter; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; generation Z Gen Z ; attractive work; urbanization; Empolyer branding; Generation Z Gen Z ; urbanisering; attraktivt arbete;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att få en djupare förståelse kring hur företag på en mindre ort kan attrahera morgondagens humana resurser. Med den ständiga urbaniseringen som sker i Sverige där konkurrensen om arbetskraft växer mellan större och mindre städer upptäcktes en kunskapslucka. LÄS MER

  2. 2. Inkubatorsprocessen ur svenska textil- och modeentreprenörers perspektiv : En fallstudie på Borås INK

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jenny Pettersson; Emma Westerberg; Rebecka Höglund; [2021]
    Nyckelord :Entreprenurship; Fashion business; Incubator; Incubator process; The Resource Based View; Resources; Competitiveness; Entreprenörskap; Modeföretag; Inkubator; Inkubatorsprocess; The Resource Based View; Resurser; Konkurrenskraftighet;

    Sammanfattning : Genom tidigare studier kan det konstateras att det råder problematik kring entreprenörskap i modebranschen vilket avsaknaden av rätt resurser, främst brist på affärskunskap, ligger tillgrund för. För att få hjälp med detta söker sig många startup-bolag till inkubatorer vars uppgift är att ge stöd i grundandet och utvecklandet av ett företag genom att bidra med just resurser. LÄS MER

  3. 3. "Sharing is caring" : Kundengagemang som mål med content marketing

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Lejla Mujezinović; Alva Laurén; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har gjort att den traditionella marknadsföringen börjat tappa sin effekt och digital marknadsföring som det trendiga marknadsföringskonceptet content marketing har vuxit sig starkare. Trots att content marketing inte längre är ett nytt fenomen saknas det en enhetlighet från forskares definition av konceptet. LÄS MER

  4. 4. Kan human resource management vara med och bidra till en mer hållbar organisation? : En kvalitativ studie om human resource managements integration i hållbarhetsarbete

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Liza Prytz; Rebecka Olsson; [2020]
    Nyckelord :Corporate sustainability; human resource management; social sustainability; environmental sustainability; competences; human resources; strategic work operative work; Hållbarhetsarbete; human resource management; social hållbarhet; miljömässig hållbarhet; kompetenser; humana resurser; strategiskt arbete operativt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad HRM arbetar med inom den social och miljömässig hållbarheten i organisationer samt vilka utmaningar som finns inom hållbarhetsområdet. Uppsatsen vill även undersöka om det finns konkurrensfördelar som HRM kan generera. LÄS MER

  5. 5. Revisionsbyråers strategiska val : en kvalitativ studie om revisionsbyråers strategival och de faktorer som påverkar dessa

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Youssef El-madhoun; Johan Larsson; [2019]
    Nyckelord :Strategival; specialisering; diversifiering; påverkansfaktorer; makromiljö; branschmiljö; resurser; intressenter;

    Sammanfattning : Genom åren har revisionsbyråer i Sverige tillämpat samma strategi, en strategi som fokuserat på att erbjuda ett diversifierat tjänsteutbud. Detta har inneburit att revisionsbranschens aktörer blivit väldigt lika gällande struktur och affärsområden. LÄS MER