Sökning: "humanistisk psykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden humanistisk psykologi.

  1. 1. Personlig utveckling eller personlig avveckling? : En diskursanalytisk, fenomenologisk studie av Sri Nisargadatta Maharajs lära samt Abraham Maslows idéer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Robert Häggblad; [2021]
    Nyckelord :personlig utveckling; personlig avveckling; självaktualisering; humanistisk psykologi; advaita vedanta; icke-dualism; abraham maslow; nisargadatta maharaj;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka området personlig utveckling samt personlig avveckling utifrån Sri Nisargadatta Maharajs lära och Abraham Maslows idéer. Frågeställningarna på området var: Är personlig utveckling och personlig avveckling motsatta eller identiska företeelser? Vilka likheter och skillnader finns hos Maharaj och hos Maslow? Vad har språket och dess användning för roll vid en jämförelse av dessa personers texter? De avgränsningar som gjordes för att undersöka området var att välja rörelserna humanistisk psykologi och advaita vedanta eftersom de upplevdes representera detta område på ett centralt sätt. LÄS MER

  2. 2. Elevers syn på omklädningsrummet i samband med lektioner i idrott och hälsa : En kvalitativ studie med fokusgruppsintervjuer

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Victor Johansson; Julia Luzzana; [2020]
    Nyckelord :omklädningsrum; omklädningsrummet; ombyte i skolan; ombyte; idrottsundervisning; skolan; gymnastik; idrott och hälsa; trygghet i skolan; trygghet omklädningsrum; idrott och hälsa omklädningsrum; duschtvång; mobbning; sociala medier; skönhetsideal i skolan; sociala medier i skolan; mobbing;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med studien har varit att undersöka elevers erfarenheter och upplevelser av omklädningsrummet i samband med lektioner i idrott och hälsa. Frågeställningarna som studien varit avsedd att svara på är:  Vad har elever för upplevelser av omklädningsrummet? Vad anser eleverna kan skapa en trygg miljö i samband med ombyte och dusch? På vilket sätt upplever elever att lärare arbetar för en trygg miljö i omklädningsrummet? Metod  För att besvara studiens syfte och frågeställningar har en kvalitativ intervjumetod använts. LÄS MER

  3. 3. Personcentrerad vård av patienter med demenssjukdom - Sjuksköterskans erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Magdalena Rosengren; Louisa Skärvstrand; [2019]
    Nyckelord :Dementia; experiences; nurse; patient centered care; person centered care;

    Sammanfattning : Bakgrund: Idag finns cirka 150 000 individer i Sverige med demenssjukdom och gruppen växer i takt med att befolkningen blir äldre. Personcentrerad vård har sitt ursprung inom humanistisk psykologi och begreppet beskrevs redan på 1960-talet. LÄS MER

  4. 4. Natur som inre och yttre upplevelse : En fenomenologisk interpretativ studie av klimatengagerade stadsbors relation till natur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Nelly Berntsson; [2017]
    Nyckelord :natur; klimat; aktivism; fenomenologi; existentiell psykologi; humanistisk psykologi; ecopsychology;

    Sammanfattning : Människans relation till natur är relaterad till såväl klimatfrågan som vårt eget välmående. Trots det saknas psykologisk forskning som har undersökt hur individer som aktivt engagerar sig i klimatfrågan relaterar till natur. Syftet med föreliggande studie var därför att undersöka relationen till natur hos klimatengagerade stadsbor. LÄS MER

  5. 5. Läroplanen (GY11) och ledarskap : Läroplanens ledarskap ur ett etiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johannes Finnman; [2015]
    Nyckelord :läroplan; etik; ledarstil;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är huvudsakligen uppdelade i två delar. Den första delen (1) handlar om att ta reda på vilken typ av ledarstil som Läroplanen (GY11) pläderar för. Den andra delen (2) är att ta reda på hur den ledarstilen som läroplanen främjar står sig ur en etisk synvinkel. LÄS MER