Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 429 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Norrlandsboomen – en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ivarsson Simon; Julia Karlernäs; [2024]
    Nyckelord :place marketing; place brand; ARA-model; new industrialization; skill shortage; platsmarknadsföring; platsvarumärke; ARA-modell; nyindustrialisering; kompetensbrist;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Norrlandsboomen - en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Julia Karlernäs och Simon Ivarsson Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 -januari Syfte: Denna uppsats syftar till att beskriva hur arbetet med platsmarknadsföring sker i samverkan mellan olika aktörer för att attrahera nya invånare till en ny geografisk plats Metod: Studien har använt sig av en kvalitativ metod med en abduktiv forskningsansats och grundar sig i insamlad empirisk data från sex intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Humankapital i gruvnäringen : En kvantitativ studie om gruvnäringens redovisning av humankapital i årsrapporter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Sara Johansson; Isabel Kaneteg; [2024]
    Nyckelord :Human capital; disclosure; voluntary reporting; legitimacy theory; mining industry; content analysis;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Vägen ut - en kvalitativ studie om de situationer som leverantörer i KROM möter för att integrera arbetslösa med utomeuropeiskt ursprung på den svenska arbetsmarknad

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Rasmiyeh Qassas; [2023-11-02]
    Nyckelord :invandrare; integration; diskriminering; arbetsmarknad; arbetslösa; humankapital;

    Sammanfattning : STOM & KROM är ett arbetssätt för personer som behöver mer stöd för att komma ur sin arbetslöshet. Syftet med studien är att undersöka vilka svårigheter och utmaningar som leverantörerna i STOM och KROM upplever i strävan efter att hitta ett jobb som motsvarar utbildningsområde och tidigare arbetslivserfarenhet för arbetslösa med utomeuropeiskt ursprung på den svenska arbetsmarknaden. LÄS MER

  4. 4. Etnisk Diskriminering och Humankapitalets Betydelse på Arbetsmarknaden : En Kvalitativ Studie av Handledares Upplevelser inom KROM av Diskriminering samt Andra Hinder för Etablering på Arbetsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för globala politiska studier (GPS)

    Författare :Naseri Habib Allah; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; diskriminering; KROM kundval Rusta och matcha programmet; humankapital; intersektionalitet;

    Sammanfattning : The purpose of this degree project is to gain more knowledge about how the supervisorsin the KROM program describe any experiences of ethnic and other forms ofdiscrimination towards the participants and what other factors affect the participant'sopportunities to establish themselves in the labor market. A qualitative study wasconducted using six semi-structured interviews with the supervisors in KROM (Kundvalrusta och matcha). LÄS MER

  5. 5. Högskoleexpansionens inverkan på landsbygden -Konsekvenser för den lokala arbetsmarknadsregionen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Moa Emilsson; [2023]
    Nyckelord :arbetsmarknadsekonomi; högskoleexpansionen; regionala skillnader; arbetsmarknadsregion; högre utbildning; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna rapport undersöker högskoleexpansionens effekter på den lokala arbetsmarknadsregionen med fokus på landsbygdskommuner. Den högskolepolitik som förts sedan 1990-talet har inneburit en expansion av regionala högskolor fördelade över landet, vilket har lett till att högre utbildning tillgängliggjorts för en större andel av befolkningen. LÄS MER