Sökning: "humor och kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden humor och kommunikation.

  1. 1. Game of Thrones som identitet : En studie om hur en tv-serie blir till ens identitet i en Facebookgrupp

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande; Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Alexandra Örn; Hanna Svanberg; [2019]
    Nyckelord :Facebook; convergence; participant culture; identity creation; qualitative content analysis; Game of Thrones; Facebook; konvergens; deltagarkultur; identitetsskapande; innehållsanalys; Game of Thrones;

    Sammanfattning : Denna studien har analyserat hur fansen till den slutna Facebookgruppen “Game of Thronesdiscussions” skapar sig en identitet efter serien Game of Thrones. För att kunna ta reda pådetta har 48 kommentarer, inlägg och memes valts ut och sedan analyserats utifrån metodenkvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  2. 2. Humor och trovärdighet bland svenska NGO:s. En kvalitativ studie över Unicefs, Röda Korsets och SOS Barnbyars kommunikation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Vendela Tenor; [2019]
    Nyckelord :Humor; trovärdighet; NGO; retorik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur humor och trovärdighet samspelar i svenska ickestatliga organisationers kommunikation. Detta studeras genom en retorisk metod med hjälp av appellformerna ethos, pathos och logos, humorteorierna om överlägsen, inkongruent och förlösande humor samt deras retoriska funktioner. LÄS MER

  3. 3. Om jag inte skrattar, gråter jag! : En litteraturstudie om upplevelsen av humor i omvårdnaden ur ett patientperspektiv

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa; Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Albert Brunström; Viktor Mathiasson; [2019]
    Nyckelord :humor; kommunikation; kvalitativ; omvårdnad; patient; personcentrerad vård; travelbee; vårdrelationer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Humor är ett mångfacetterat begrepp som har en god psykologisk och fysiologisk påverkan på patienterna. Trots sina positiva effekter har humor länge varit ett svårt ämne inom hälso- och sjukvård. Humor i vården handlar bland annat om att lätta upp den allt som oftast allvarliga stämning som kan finnas. LÄS MER

  4. 4. Samspelet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Viktor Kihlberg; Philip Carabi; [2019]
    Nyckelord :Samskapande av varumärkesmening; varumärkesgemenskap; varumärkesfans samskapande; Twitter; strategisk kommunikation; digitala medier; AS Roma; varumärkeskommunikation; Brand meaning co creation; brand community; brand fans; brand co-creation; strategic communication; digital media; brand management; brand communication.; Social Sciences;

    Sammanfattning : The rise of social media has enabled brands to communicate with their customers in new ways. A growing phenomenon within brand communication is the opportunity for consumers to co-create meaning for the brand. The basis for this study was the simplified view of co-creation in the field of research. LÄS MER

  5. 5. "Köp inte! Det är inte öl, det är vatten" : En multimodal kritisk diskursanalys av Systembolagets marknadskommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sara Boskovic; Fanny Hammarberg; [2019]
    Nyckelord :MCDA; alcohol; Systembolaget; monopoly; strategic communication; marketing communication; social responsibility; MCDA; alkohol; Systembolaget; monopol; strategisk kommunikation; marknadskommunikation; samhällsansvar;

    Sammanfattning : This study analyses the marketing communication of Systembolaget. The material is the organization's last three tv-commercials. The aim of the study is to problematize the marketing communication of Systembolaget since it is a non-profit organization owned by the government. LÄS MER