Sökning: "humor och kommunikation"
Visar resultat 11 - 15 av 130 uppsatser innehållade orden humor och kommunikation.
11. “My next guest needs no introduction” : En multimodal diskursanalys av president Volodymyr Zelenskyjs medverkan i en underhållningsintervju
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : In recent years politicians have increasingly appeared in various types of entertainment media. For example, the President of the United States Joe Biden appeared on the talkshow The Late Late Show with James Corden. A notable example from 2022 is the Ukrainian President Volodymyr Zelenkyy. LÄS MER
12. “Jag skulle säga att jag mer ser det som en tragik än komik” : En kvalitativ intervjustudie om mottagande av skämt om stereotyper i sitcomen Friends.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Sitcoms uppgift är att förmedla humor genom att representera stereotyper i samhället (Millis, 2005). Vissa forskare har en mer positiv ingång till användandet av stereotyper i sitcoms (Marcin, 2011), medan andra ställer sig kritiska till det (Biagi, 2001). Den kritiska ingången motiveras med att stereotyper felrepresenteras. LÄS MER
13. Uncovering the cultural expression and identity of young Vietnamese American through TikTok
Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : This research explores the cultural representation, identity, and practices of young Vietnamese Americans through TikTok. The primary argument is that social media plays a critical role in facilitating cultural exchange and cultivating a sense of belonging for young immigrants living far away from their ancestral homelands. LÄS MER
14. POV: Du försöker vara en man : En multimodal kritisk diskursanalys av konstruktionen av maskulinitet på plattformen TikTok
L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Många människor använder sig idag av olika sociala medier som sin främsta utgångspunkt för information och kommunikation. Bland de sociala medier som används mest har TikTok kommittill att bli en av de mest populära, främst bland den yngre publiken. LÄS MER
15. Humor som pedagogisk resurs i klassrummet : En litteraturstudie om humors effekter i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Följande litteraturstudie med syftet att ta reda på vilka effekter humor har i klassrummet utforskar kopplingar kring humoristiska inslag och aktiviteter med lärande. Arbetet utgår från Lev Vygotskijs sociokulturella teori om inlärning via kommunikation och samspel med andra. LÄS MER