Sökning: "humor och kommunikation"

Visar resultat 16 - 20 av 130 uppsatser innehållade orden humor och kommunikation.

  1. 16. PUTIN ÄTER LIM OCH UTOMJORDINGARNA SER PÅ

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johannes Andersson; Fanny Carlsson; [2022-08-01]
    Nyckelord :Mem; internetmem; kritisk retorikanalys; kvantitativ tematisering; retorik; semiotik; inkongruens; Reddit; satir;

    Sammanfattning : The morning of February the 24th 2022, the world woke up to the news that Russia had invaded its neighboring country Ukraine. After eight years of low-intensity fighting in the Crimean peninsula, Russia conducted a full-scale invasion. The world quickly responded with criticism, condemnation, and harsh sanctions against Russia. LÄS MER

  2. 17. Health Communication on TikTok : A Qualitative Study of Credibility on A Humorous Platform

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Isabelle Lid Rosenholm; [2022]
    Nyckelord :health communication; TikTok; credibility; humour; covid-19; pandemic; hälsokommunikation; TikTok; trovärdighet; humor; covid-19; pandemi;

    Sammanfattning : The video-sharing platform TikTok has gained popularity over the last few years. During the recent Covid-19 pandemic, TikTok was implemented in health communication strategies to target a younger audience. The platform's humorous and entertaining jargon is somewhat contradictory to the intentions of health communication. LÄS MER

  3. 18. Examining Sinophobia and Racialization at the Nexus of News Satire and Public Engagement : The Case of Swedish Television SVT’s Svenska Nyheter News Satire of China in 2018

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Nini Huang; [2022]
    Nyckelord :Sinophobia; anti-Asian racism; liquid racism; liquid Sinophobia; Yellow Peril; Gook Humor; racialization; color-blindness; news satire; race humor; gulinghumor; sinofobi; rasism mot asiater; gula faran;

    Sammanfattning : This thesis aims to understand Sinophobia in the context of post-racial, anti-racist and color-blind Sweden, specifically concerning news representations of China and racial caricatures of Chinese and other East-Asians through “Gook humor”. Sinophobia is examined through race humor and public engagement with satirical race representations using the controversial case of news satire of China produced by Swedish public television SVT in 2018. LÄS MER

  4. 19. Att känna sig meningsfull i arbetet : En kvalitativ studie om sjuksköterskors och skötares upplevelser av den psykosociala arbetsmiljön på en psykiatrisk slutenvårdsavdelning

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Cajsa Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :psykosocial arbetsmiljö; psykiatripersonal; psykisk ohälsa; krav-kontrollstödmodellen; meningsfullhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur sjuksköterskor och skötare upplever sin psykosociala arbetsmiljö på en psykiatrisk vårdavdelning. För att kunna uppfylla mitt syfte har frågeställningar utformats, hur beskriver sjuksköterskorna och skötarna den psykosociala arbetsmiljön på sin arbetsplats? Vilka eventuella skillnader finns mellan de två personalgruppernas upplevda psykosociala arbetsmiljö? Vilka faktorer beskriver skötarna och sjuksköterskorna bidrar till en god psykosocial arbetsmiljö? Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer där åtta intervjupersoner medverkade. LÄS MER

  5. 20. BERÄTTELSEN OM OATLY - Storytelling som ett strategiskt kommunikationsverktyg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Nadja Håkansson; Alba Montheli; Ida Turos; [2021-09-08]
    Nyckelord :Storytelling; Oatly; strategisk kommunikation; varumärke; retorik; humor; metakommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Studien ämnar att undersöka på vilka sätt företaget Oatly använder sig av storytelling i sin audiovisuella kommunikation samt vilken övergripande kärnberättelse om företaget som skapas. Studien ämnar också att svara på huruvida Oatlys användning av storytelling kan betraktas som ett retoriskt och strategiskt kommunikationsverktyg i företagets marknadskommunikation. LÄS MER