Sökning: "humor pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden humor pedagogik.

  1. 1. Humor i musikklassrummet : En diskursanalytisk studie om hur musiklärare använder humor som retorisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tove Paulin; [2023]
    Nyckelord :humor; the music classroom; discourse psychology; rhetorical resource; video- based observation; humor; musikklassrummet; diskurspsykologi; retorisk resurs; videoobservation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa hur humor används i musikklassrummet på estetiska programmet i gymnasiet. Förhoppningen är att bidra till en ökad medvetenhet och djupare förståelse för vilken roll humor spelar i samspelet mellan lärare och elever, hur det kan användas som retorisk resurs i musikundervisningen och diskutera vilken påverkan det har för elevernas förutsättningar för lärande. LÄS MER

  2. 2. ”Man vill ingiva människorna något slags känsla” : - En studie om kritisk pedagogik och etiska förhållningssätt utifrån samhällslärarens roll som förvaltare och underhållare

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Ruben Länne; [2023]
    Nyckelord :Kritisk pedagogik; Etiska förhållningssätt; Blennberger; Samhällslärare;

    Sammanfattning : Humor, tillsammans med andra etiska förhållningsätt har visat sig vara relevanta i kombination med kritisk pedagogik - 6 stycken samhällslärare vid gymnasiet har i denna uppsats blivit intervjuade och resonerat kring deras roll som förvaltare av samhällskunskapsämnet och underhållare. Bakgrunden visar att elever vid gymnasiet efterfrågar mer engagemang från sina lärare i samhällskunskap, likaså forskare som Dodillet och Lundin (2018) även Hauver (2019) trycker på ett behov hos samhällslärare att våga vara radikala och kritisera etablerade utbildningsstrategier. LÄS MER

  3. 3. Musikens roll i Tiktok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jacob Lahovary Olsson; [2021]
    Nyckelord :Tiktok; multimodalitet; musikundervisning; socialsemiotik; diskurs; dans;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine how teenagers in high school experience and use music in the app Tiktok with the aim to better understand how digital tools can be used in music education. In an app such as Tiktok there are many modes intertwined. LÄS MER

  4. 4. "Du vet att vi bara skojar va?" : Språkliga könsnormer i svenskundervisningen hos elever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erika Jansson; [2021]
    Nyckelord :språkpraktiker; könsnormer; observationsstudie; årskurs 9; diskursanalys; svenskämnet;

    Sammanfattning : Klassrummet kan betraktas som en betydelsefull social kontext, inom vilken elevernas självbild, syn på varandra och sitt lärande etableras genom interaktion. Syftet är att belysa hur diskursiva könsnormer manifesteras inom klassrummets språkpraktiker, för att synliggöra vad detta innebär för elevers förutsättningar i lärandet. LÄS MER

  5. 5. Körledarens arbetsglädje

    M1-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elias Aaron Johansson; [2020]
    Nyckelord :Arbetsglädje. Körpedagogik. Dirigering. Flow. Kommunikation. Hälsa.;

    Sammanfattning : Jag har som sångare fått arbeta med en mängd olika dirigenter. Det har väckt funderingar kring vad det är som gör att en viss musikalisk ledare lyckas med att entusiasmera, kommunicera med och nå fram till en grupp körsångare, och vad det är som brister när detta uteblir. LÄS MER