Sökning: "humor"

Visar resultat 21 - 25 av 614 uppsatser innehållade ordet humor.

  1. 21. Relationsskapande som en grund för specialpedagogiska insatser : En intervjustudie med lärare i stora klasser på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anja Liljefors; Ann Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Klasstorlek; relationsskapande; högstadiet; specialpedagogik; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur lärare på högstadiet arbetar relationsskapande i stora klasser. Sociokulturell teori i kombination med ramfaktorteori är utgångspunkten när vi vill förstå hur lärare upplever sin verklighet i skolan. LÄS MER

  2. 22. Is Stand-up Comedy a Potential Tool for Social Change? : An Analysis of Stand-up Comedian Dave Chappelle

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Aryan Karim; [2023]
    Nyckelord :stand-up; comedy; empowerment; awareness; humor; Chappelle; comedy; intersectionality; representation; social change;

    Sammanfattning : This degree project aims to research if stand-up comedy has the potential to be a tool for social change, in terms of awareness-building and empowerment. It also researches if a specific comedian can be a voice and representation for multiple social movements. LÄS MER

  3. 23. What Girls Are Made Of? : A Critical Overview of Gender Stereotyping in Advertising and Research-based Recommendations for Stakeholders

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Valeriia Babkina; [2023]
    Nyckelord :gender stereotyping; gender representation; advertising; marketing; feminist media analysis; gender equality; social sustainability; könsstereotyper; könsrepresentation; reklam; marknadsföring; feministisk medieanalys; könsjämlikhet; social hållbarhet;

    Sammanfattning : Könsstereotypisering i reklam är ett genomgripande problem som fortsätter att forma och förstärka samhällets normer och uppfattningar om könsroller. Denna masteruppsats syftar till att ge en översikt över den problematiska naturen av könsstereotypisering i reklam, där man belyser de relaterade frågorna och deras konsekvenser, samtidigt som man erbjuder forskningsbaserade rekommendationer till intressenter för att främja mer inkluderande och rättvisa reklampraktiker. LÄS MER

  4. 24. How to Make a Narrative Fly?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Kevin Fritz; [2023]
    Nyckelord :Brand legitimacy; discursive theory; lexical choices; semiotic resources; narrative; multimodal critical discourse analysis; SAS; storytelling; strategic communication; digital media; Social Sciences;

    Sammanfattning : The airline industry has been heavily affected by crises that have occurred in the last years. By using the theory of brand legitimacy and storytelling, a multimodal critical discourse analysis was conducted. 2020 is a year by many seen as a paradigm shift, due to the Covid-19 pandemic. LÄS MER

  5. 25. Humor i musikklassrummet : En diskursanalytisk studie om hur musiklärare använder humor som retorisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tove Paulin; [2023]
    Nyckelord :humor; the music classroom; discourse psychology; rhetorical resource; video- based observation; humor; musikklassrummet; diskurspsykologi; retorisk resurs; videoobservation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa hur humor används i musikklassrummet på estetiska programmet i gymnasiet. Förhoppningen är att bidra till en ökad medvetenhet och djupare förståelse för vilken roll humor spelar i samspelet mellan lärare och elever, hur det kan användas som retorisk resurs i musikundervisningen och diskutera vilken påverkan det har för elevernas förutsättningar för lärande. LÄS MER