Sökning: "hund skola"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden hund skola.

  1. 1. Hundens självklara plats i skolan? : Hunden som artefakt för social utveckling för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Katarina Johansson; Cecilia Anjou; [2023]
    Nyckelord :anpassad grundskola; intellektuell funktionsnedsättning; pedagoghund; pedagoghundsteam; sociala förmågor; sociokulturellt perspektiv; utbildad hund;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är inte enbart kunskapsrelaterat utan bygger till stor del på att varje individ ska få med sig sociala egenskaper för att kunna passa in i samhället och fungera som goda samhällsmedborgare. I den här studien har det varit av intresse att undersöka om användningen av en utbildade hund i skolans verksamhet kan riktas mot att utveckla sociala förmågor och inte bara inriktat mot det teoretiska. LÄS MER

  2. 2. Hundens roll i en skola för alla : Speciallärares tankar om hunden som specialpedagogisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sofia Petrini; Katarina Paulsson; [2023]
    Nyckelord :speciallärare; specialpedagogisk resurs; hund i skolan; pedagoghund; en skola för alla; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka speciallärares uppfattningar om samt hur hunden kan användas som specialpedagogisk resurs i den svenska skolan som tar sitt avstamp i en skola för alla. Vi har genomfört en kvalitativ semistrukturerad internetbaserad intervjustudie med nio speciallärare från olika delar av Sverige. LÄS MER

  3. 3. Hunden som nyckel till lärandet : Fyra fallstudier om hundassisterad pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Stefanie Berggren; [2022]
    Nyckelord :aae; aai; dog assisted education; special education; hundassisterad pedagogik; hundunderstödd pedagogik; specialpedagogik; djurunderstödd pedagogik; hund; skolhund;

    Sammanfattning : I föreliggande studie har arbetssätt, upplevelser och konsekvenser av hundassisterad pedagogik i fyra elevärenden undersökts. Studien grundas på en kvalitativ ansats genom femton semistrukturerade intervjuer med elever, hundförare, vårdnadshavare och lärare. Dessa elevärenden bildar tillsammans fyra case. LÄS MER

  4. 4. ”Det är svårt att lära en gammal hund att sitta och på en skola finns det många gamla hundar” - En kvalitativ intervjustudie av lärares erfarenheter av sitt handlingsutrymme.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Ellinor Lindqvist; Jack Hedetoft; [2022]
    Nyckelord :LGBTQ; discretion; gender; sexuality; teachers; street-level bureaucracy; school; HBTQ; handlingsutrymme; könsidentitet; lärare; gräsrotsbyråkrati; skola; Social Sciences;

    Sammanfattning : The Public Health Agency of Sweden are reporting negative statistics regarding the mental health of the LGBTQ-community. The Swedish National Agency for Education has therefore tasked all Swedish teachers and schools to implement a more inclusive way of processing questions regarding the LGBTQ-community in their ways of educating. LÄS MER

  5. 5. Hunden som pedagogisk resurs i grundskolan

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Lindhart Jörgensen; Anna Lundblad; [2020]
    Nyckelord :Grundskola; Hund i skolan; Lärande; Motivation; Pedagogisk resurs;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Jörgensen, Lindhart Louise & Lundblad, Anna (2020). Hunden som pedagogisk resurs i grundskolan. Specialpedagogprogrammet, Fakulteten för lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER