Sökning: "hur är den svenska skolan uppbyggd"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden hur är den svenska skolan uppbyggd.
1. Inkluderingsbegreppet så som det förmedlas via nyhetstidningar : En jämförelse av hur begreppet inkludering har sett ut underperioderna 2010-2011 respektive 2022-2023
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att belysa och förstå hur begreppet inkludering förstås, diskuteras ochdefinieras på tre utvalda nyhetstidningars debattsidor. Vi vill även analysera om det skett enförskjutning i hur begreppet används mellan tidsperioderna 2010-2011 och 2022-2023. LÄS MER
2. Bildundervisning i svenska skolan : Studie om hur bildlärare talar kring undervisningen för att främja inlärningen
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur bildlärare resonerar om och beskriver strategier för att i sin undervisning främja inlärningen. Då bildlärarna har haft olika strategier på hur den har varit uppbyggd, har det varit en stor fråga kring hur en undervisning kan se ut. LÄS MER
3. Ensidiga perspektiv i arabiskmodersmålsundervisning : En innehållsanalysstudie av lärobokenJag älskar och lär mig det arabiska språket
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra och granska normer avseende religion och genussom vidareförmedlas i en lärobok som används i modersmålsundervisningen i arabiska.Studien syftar också till att se hur normerna framställs i läroboken samt hur de samspelarmed varandra. LÄS MER
4. Likvärdig bedömning – Ett omöjligt uppdrag? En studie om likvärdig bedömning i samhällskunskap
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Att vara lärare kräver att man är väl insatt i de styrdokumenten som ligger till grund för hur undervisning och bedömning ska gå till i svensk skola. Lgr11 kan på så sätt liknas en handbok för läraryrket. Komplexiteten i denna handbok är när den lämnar ett alltför stort utrymme till egen tolkning. LÄS MER
5. ”There is no H in music” – en inblick i musikundervisningen i England
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med den här undersökningen är att studera hur musikundervisningen kan vara uppbyggd i den engelskaskolan. Hur musikundervisningen bör vara utformad enligt styrdokumenten, hur musiklärare kan förhålla sig tilldessa och hur det faktiskt kan se ut i praktiken, är frågor som behandlas och besvaras, dels via skriftliga källor,dels genom en empirisk undersökning. LÄS MER