Sökning: "hur är ett företag uppbyggt"

Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade orden hur är ett företag uppbyggt.

  1. 1. Intermodala godstransporter : Varför väljer inte fler företag intermodala järnvägstransporter?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institute for Urban Research (IUR)

    Författare :Jon Albrup; Amar Ahmic; [2023]
    Nyckelord :Intermodal freight transport; railroad; transport; freight transport; pros and cons; Intermodala godstransporter; järnväg; transport; godstransport; fördelar och nackdelar;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vad det är som hindrar företag i dagsläget från att använda intermodala godstransporter med järnvägen, där frågeställningar som arbetet kommer att besvara är: Överväger fördelarna de nackdelar som finns med användningen av intermodala godstransporter på järnvägen? Samt hur ser framtiden ut för intermodala godstransporter på järnväg? För att besvara syftet har vi använt oss av kvalitativa metoder i form av intervjuer, där intervjufrågorna utformades utifrån semistrukturerade intervjuer. Det teoretiska ramverket är uppbyggt med hjälp av vetenskapliga artiklar och indelat i fyra aspekter som anses vara viktiga för kunder och deras val av transportslag vid transport av gods. LÄS MER

  2. 2. Tvistlösningsmekanismer vid internprissättning – en studie av svenska och EU-rättsliga skattetvistlösningsmekanismer i ljuset av rätten till en rättvis rättegång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Julia Hackfelt; [2023]
    Nyckelord :Skatterätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I ljuset av BEPS-projektets strävan efter effektivare tvistlösningsförfaranden i samband med dubbelbeskattning har EU tagit fram mekanismer som avser att effektivisera skattetvistlösning inom unionen. Resultatet blev rådets direktiv (EU) 2017/1852 av den 10 oktober 2017 om skattetvistlösnings-mekanismer i Europeiska unionen (skattetvistlösningsdirektivet), vilket sedan 2019 även är implementerat i svensk rätt genom lag (2019:601) om tvistlösningsförfarande i ärenden som rör skatteavtal inom Europeiska unionen (skattetvistlösningslagen). LÄS MER

  3. 3. Utveckling av verktyg för att säkerställa god ergonomi i handhållna produkter

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovation

    Författare :Martina Lundin; Lovisa Persson Hansson; [2023]
    Nyckelord :ergonomi; riktlinjer; produktutveckling; handergonomi; produktutvärdering; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet innefattar framtagningen av ett verktyg som hjälper produktutvecklare designa ergonomiska produkter. Många produkter som idag når tillverkning, eller till och med marknaden, är inte alltid så ergonomiska som det hade kunnat önskas. LÄS MER

  4. 4. State of the Art inom batteriproduktion

    M1-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

    Författare :Diego Monteza; Vitalijs Sakelis; [2022]
    Nyckelord :Battery production; Battery manufacturing; Battery; Environment; Lithium; Cobalt; Streamlining; Electric cars; Batteriproduktion; Batteritillverkning; Batteri; Miljö; Litium; Kobolt; Effektivisering; Elbil;

    Sammanfattning : Denna State of The Art rapport handlar om den senaste elbilsbatteritekniken, batteritillverkning för elbilar, och miljöpåverkan av batterier. Inom elbils batteriteknik förklaras hur dagens batterityper ser ut när det kommer till den kemiska sammansättningen och förklaring på varför de batterityperna är aktuella nu och vilka batterityper som troligtvis blir aktuella i framtiden. LÄS MER

  5. 5. Kommersialiseringens utveckling inom en sport- och medierelation : En kvalitativ studie av Svenska Skidförbundet, sponsorerna och Viaplay

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anna-Karin Strömstedt; Anton Petersson; [2022]
    Nyckelord :brand exposure; sponsors; Swedish Ski Federation; Viaplay; broadcast; varumärkesexponering; sponsorer; Svenska Skidförbundet; Viaplay; broadcast;

    Sammanfattning : Bakgrund Den kommersiella utvecklingen inom idrott har de senaste decennierna lett till nya möjligheter inom en sport- och mediarelation. Denna kan delas upp mellan flera sammanhängande parter där en idrottsorganisation attraherar sponsorintäkter, sponsorer söker varumärkesexponering och broadcast bolag vill skapa intäkter via reklam och nya abonnenter. LÄS MER