Sökning: "hur åsikter och attityder uppkommer"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden hur åsikter och attityder uppkommer.

  1. 1. Glappet mellan teori och praktik : etisk stress, kognitiv dissonans och beslutsfattande inom veterinär yrkesutövning

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Biomedical Sciences and Veterinary Public Health

    Författare :Johanna Mollbrink; [2018]
    Nyckelord :etisk stress; kognitiv dissonans; beslutsfattande; veterinärmedicin; psykologi;

    Sammanfattning : Konflikterande intressen inom djursjukvården är en del av veterinärers vardagliga arbetsmiljö och påverkar veterinärers hälsa, yrkesroll, yrkesutövning och beslutsfattande. Konflikterande intressen kan även vara en orsak till uppkomsten av etisk stress, vilket kan definieras som den konflikt eller det lidande som uppstår då en människa inte kan handla utifrån sin moral. LÄS MER

  2. 2. Lärare och elevers uppfattningar om hur effektiva vanliga antimobbningsinterventioner är: En enkätstudie vid en årskurs 6-9 skola i södra Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Tobias Andersson; Victoria Wahlberg; [2011]
    Nyckelord :Mobbning i skolan; Mobbare; Mobbningsoffer; Mobbare offer; Anti- Mobbningsinterventioner; Interventioners effektivitet; Attityder; Förebygga Mobbning.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Målet med denna studie var att undersöka elevers och lärares uppfattningar om olika mobbningsinterventioners effektivitet på en årskurs 6-9 skola i södra Sverige. Avsikten var även att jämföra dessa två grupper, samt titta på olika aspekter hos elevgruppen så som kön, ålder och involvering i mobbning. LÄS MER

  3. 3. Den mångkulturella skolans utmaningar : en enkätstudie av lärares inställning till nya kultur- och religionsuttryck

    M1-uppsats, Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskap

    Författare :Angelina Rydberg Hedén; [2009]
    Nyckelord :religionsdidaktik; kulturmöte; religionsmöte; professionalism; yrkesidentitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka lärares inställning till de nya kultur- och religionsuttryck som elever med annan bakgrund för med sig in i klassrummet i dagens svenska grundskola. Frågeställningar Vad har grundskolelärare för attityder till främmande kulturella och/eller religiösa traditioner och högtider? Finns det en samstämmighet bland grundskolelärare angående hur de ska förhålla sig till, och agera i främmande situationer som uppkommer på grund av elevers kulturella och/eller religiösa bakgrund? Finns det några mönster eller samband mellan lärares åsikter relaterat till ålder, kön etc. LÄS MER