Sökning: "hur använder företag GRI riktlinjer"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden hur använder företag GRI riktlinjer.

  1. 1. Hållberhet och GRI : En analys på GRIs inverkan på kvalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anton Lindh; Elias Erensjö; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhetsredovisning; CONI-modellen; Kvalitet;

    Sammanfattning : Företag förväntas idag ta ett ökat ansvar gentemot samhället jämfört med tidigare, och denna utveckling fortsätter att framskrida. Intressenternas krav har ökat avsevärt och intresseserar sig allt mer även för aspekter som inte bara är finansiella som följd av detta har företag börjat använda hållbarhetsredovisning som ett verktyg för att presentera hur de hanterar ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekter för sina intressenter. LÄS MER

  2. 2. Rapporteringskravets påverkan på hållbarhetsrapporteringen : En jämförelse av innehållet mellan fyra olika branscher

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Niclas Arvidsson; Jonatan Alvarson; [2021]
    Nyckelord :Stakeholder; Stakeholder Theory; legitimacy theory; CSR-reporting; Sustainability report; Triple bottom line; reporting requirements.; Intressenter; intressentteorin; legitimitetsteorin; CSR-rapportering; hållbarhetsredovisning; Triple Bottom Line; rapporteringskrav;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Hållbarhet har blivit ett växande samtalsämne och ett ökat tryck på hållbarhet har lett till att ett lagkrav har tillsatts för att företag ska redovisa hållbarhet i årsredovisningen. Bland annat har GRI tagit fram riktlinjer för en tydlig struktur för hållbarhetsredovisningen men problemet är att företaget jobbar med olika intressenter och använder sig av olika indikatorer vid redovisningen vilket i sin tur gör det svårt att jämföra olika hållbarhetsredovisningar med varandra. LÄS MER

  3. 3. Hållbarhetsredovisning : - En kvalitativ studie om hur företag inom bilindustrin legitimerar negativ information i hållbarhetsredovisningen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Alexander Barhado; Daniel Ibraheem; [2021]
    Nyckelord :Sustainability reporting; legitimacy; negative information; CSR; Hållbarhetsredovisning; legitimitet; negativ information; CSR;

    Sammanfattning : Background and problem: Sustainabilty reporting is about companies reporting their work on economic, social and environmental aspects. An industry that is under great pressure on a number of sustainability issues is the automotive industry. LÄS MER

  4. 4. Negativ information i storbankernas hållbarhetsredovisningar : En studie om vilka legitimitetsstrategier svenska storbanker använder vid kommunikation av negativ information

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Dlovan Salih; Neda Gemal; [2020]
    Nyckelord :hållbarhetsredovisning; årsredovisningslag; legitimitetsstrategier; negativa avslöjanden; banker; Global Reporting Initiative;

    Sammanfattning : Hållbarhetsredovisning för stora företag har inte alltid varit obligatoriskt. År 2017 infördes en lagändring i årsredovisningslagen (SFS 1995:1554) i Sverige som innefattade att det är obligatoriskt för stora företag att upprätta en hållbarhetsredovisning. LÄS MER

  5. 5. Lika men ändå så olika : Intressenters tolkning och jämförelse av företag som använder GRI vid hållbarhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Josefine Larsson; Sophie Svensson; [2020]
    Nyckelord :Organisation; Sustainability reporting; Legitimacy; Stakeholder theory; Comparability; Organisation; Hållbarhetsrapportering; Legitimitet; Intressentteorin; Jämförbarhet;

    Sammanfattning : Intressenter är allt mer engagerade kring miljön vilket har bidragit till att det har blivit viktigare för intressenter att göra hållbara beslut. Att företag tar hänsyn till sina intressenter och redovisar sitt arbete gällande hållbara frågor i en hållbarhetsrapport kan bidra till att företaget uppnår legitimitet, vilket kan vara avgörande för deras överlevnad. LÄS MER