Sökning: "hur använder man utomhuspedagogik i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden hur använder man utomhuspedagogik i förskolan.

  1. 1. Språkutveckling utomhus : En observation av förskolans utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Victoria Driscoll; [2023]
    Nyckelord :Preschool; outdoor education; language; language development; Förskola; utomhuspedagogik; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur pedagoger i förskolan stimulerar språkutveckling hos barn i utomhusmiljö. Undersökningen har bedrivits genom observationer på 3 olika förskolor med fokus på de äldre barnen, 4-5 år. LÄS MER

  2. 2. Åtta pedagogers uppfattningar om utomhuspedagogik i förskolan : ”Allt vi gör inomhus kan vi göra utomhus!”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emmie Hansson; Jenny Hilmo; [2023]
    Nyckelord :Affordance; Förskolegården; Handlingserbjudanden; Pedagogers förhållningssätt; Utomhusmiljö; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka pedagogers uppfattningar om utomhuspedagogik. Studien har riktat in sig på pedagogers förhållningssätt, utomhusmiljöns utformning, utomhusmiljöns handlingserbjudanden samt möjligheter och begränsningar i användandet av utomhuspedagogik. LÄS MER

  3. 3. Äventyret på förskolans gård : plats, lärande och utomhuspedagogik för de yngre barnen

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jocelyn Tesch; [2019]
    Nyckelord :Affordance; observationsmetod; förskolegården; utomhuspedagogik; lärande; tolkande reproduktion; barns platser;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur de yngre barnen i ålder 1-3 använder platsen på förskolegården som ett svängrum för kreativitet i relation till deras tidigare upplevelser. Genom utförda observationer och med hjälp av teoretiska begreppen tolkande reproduktion och affordance kunde man förstå barnens handlingar på gården samt hur detta kopplas till barnens lärande utomhus. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogik i förskolan - En studie av några pedagogers förhållningssätt till och erfarenheter av utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Mossfeldt-Olsson; [2014]
    Nyckelord :Förskola; Pedagog; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogik i förskolan handlar dels om att förlägga verksamheten utanför de ordinarie lokalerna och dels om att använda omgivningarna som en pedagogisk resurs, inte minst för att lära barnen mer om naturen.Syftet med mitt examensarbete har varit att undersöka hur man kan arbeta med utomhuspedagogik i förskolan. LÄS MER

  5. 5. De har vassa tänder och är arga : En kvalitativ studie av utomhuspedagogik ur barn- och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Andreasen; Linda Hansson; [2014]
    Nyckelord :barn; lärare; utomhuspedagogik; fantasi; lek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur man arbetar med utomhuspedagogik i förskolan ur såväl lärar- som barnperspektiv. Datainsamlingen har skett via intervjuer med barn och lärare på förskolan. I resultatet presenterar vi de svar som vi fick från barn och lärare på förskolan. LÄS MER