Sökning: "hur använder pedagoger sig av utomhuspedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden hur använder pedagoger sig av utomhuspedagogik.

  1. 1. Språkutveckling utomhus : En observation av förskolans utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Victoria Driscoll; [2023]
    Nyckelord :Preschool; outdoor education; language; language development; Förskola; utomhuspedagogik; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur pedagoger i förskolan stimulerar språkutveckling hos barn i utomhusmiljö. Undersökningen har bedrivits genom observationer på 3 olika förskolor med fokus på de äldre barnen, 4-5 år. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik- : En studie om förskolans lärmiljöer vid utevistelse

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Corina Stringfors Altamirano; Karina Liedberg; [2023]
    Nyckelord :Outdoorlearning; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudiens syfte är att beskriva och analysera hur utomhuspedagogik påverkar förskolans lärmiljöer samt hur barn berörs av att vistas i en naturmiljö. Det diskuteras    också vad pedagoger gör samt de prioriteringar som blir en följd av att möjliggöra en inkluderande verksamhet och undervisning som passar alla barn. LÄS MER

  3. 3. Åtta pedagogers uppfattningar om utomhuspedagogik i förskolan : ”Allt vi gör inomhus kan vi göra utomhus!”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emmie Hansson; Jenny Hilmo; [2023]
    Nyckelord :Affordance; Förskolegården; Handlingserbjudanden; Pedagogers förhållningssätt; Utomhusmiljö; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka pedagogers uppfattningar om utomhuspedagogik. Studien har riktat in sig på pedagogers förhållningssätt, utomhusmiljöns utformning, utomhusmiljöns handlingserbjudanden samt möjligheter och begränsningar i användandet av utomhuspedagogik. LÄS MER

  4. 4. Mikrofonmarshmallows och andra musikaliska meningserbjudanden : Skogen som plats för ljud- och musikupplevelser i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karin Norinder; [2023]
    Nyckelord :Forest; musical affordances; affordance; musicking; preschool; outdoor education.; Skog; musikaliska meningserbjudanden; affordance; musicking; förskola; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : Den fysiska miljön har betydelse för barns meningsskapande, och en plats där meningsskapande sker i förskolan är skogen. Intresset för att bedriva förskoleverksamhet i skogen har ökat de senaste decennierna. LÄS MER

  5. 5. Är det obligatoriskt att älska skogen? : Utomhuspedagogik- ett redskap för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Nordin; [2020]
    Nyckelord :Outdoor pedagogy; movement; health; nature; the place of learning; reflection; Utomhuspedagogik; rörelse; hälsa; naturen; platsen för lärande; reflektion;

    Sammanfattning : Denna essä handlar om ett dilemma på fritidshemmet när delar av verksamheten sker i naturen. Dilemmat handlar om svårigheter med att bedriva verksamhet utomhus och om utomhuspedagogik kan vara en metod för att öka förståelsen för naturen och uppfylla läroplanens mål. LÄS MER