Sökning: "hur använder vi artefakter i förskolan"

Visar resultat 26 - 30 av 31 uppsatser innehållade orden hur använder vi artefakter i förskolan.

  1. 26. Lärplatta, ett verktyg för lärande?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Lisa Andersson; Maria Andersson; [2014]
    Nyckelord :lärplatta; lärande; samspel; kommunikation; förskola;

    Sammanfattning : BakgrundStudien tar upp lärplattans historia från utvecklingen av verktyget som startade redan på 1800-talet till nutidens lärplatta. Dagens samhälle har en helt annan tillgång till kommunikativ miljö än de tidigare generationerna haft. Vi människor har gått från ett samhälle med artefakten i centrum till att lära genom artefakter. LÄS MER

  2. 27. Hur barns fria lek formas av utomhus- respektive inomhusmiljön. : En inblick i två förskolors verksamheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Heléna Axelsson; Anna Mellesmo; [2013]
    Nyckelord :Lekmiljö; lekformer; artefakter; sociokulturellt perspektiv; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : I denna studie undersökte vi barns fria lek i utomhus och inomhusmiljö. Studien genomfördes på två förskolor i östra Sverige, med barn i åldern 3-6 år. Vi valde att undersöka detta då en viktig del av förskolans uppdrag handlar om att erbjuda barn en innehållsrik miljö som främjar barns lek, kreativitet och lustfyllda lärande. LÄS MER

  3. 28. Den fysiska inomhusmiljön i förskolan : Dess betydelse för barns lek och meningsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Sokyazian; Johanna Westman; [2013]
    Nyckelord :förskola; observation; meningsskapande; artefakter; miljöerbjudanden.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera den fysiska inomhusmiljöns betydelse för barns lek ochmeningsskapande i två olika förskolor. Studien utgick från frågeställningarna, hur använderbarnen artefakter i sin lek? samt vilka miljöerbjudande använder barnen i sin lek? Vi använde ossav observation med videokamera som metod för att undersöka detta på två olika förskolor,utifrån två perspektiv. LÄS MER

  4. 29. Barns lek i förskolan : En studie i hur barn utnyttjar miljö och artefakter i fri lek

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anette Rosén; Sandra Fors; [2013]
    Nyckelord :Förskola; Kulturella redskap; Lek; Miljöerbjudande; Videoobservation;

    Sammanfattning : Vår studie riktar in sig på hur barn i förskolan i fri lek använder sig av olika kulturella redskap i både inomhusmiljön och utomhusmiljön. Vi valde att utgå från en sociokulturell syn på barn som kompetenta individer samt hur leken inom detta perspektiv ges en stor betydelse för barnens kognitiva utveckling och lärande och detta i samspel med den omgivande fysiska miljön. LÄS MER

  5. 30. Lärande genom lek : En studie av hur pedagoger använder lek som pedagogiskt verktyg

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jessika Engdahl; Pernilla Lönnquist; [2011]
    Nyckelord :Lek; lärande; pedagogiskt verktyg; pedagogens roll; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera hur lek används som pedagogiskt verktyg i förskolan och i de tidiga skolåren. Uppsatsen behandlar forskares syn på lek och lärande och lek som pedagogiskt verktyg. Den belyser också integrationen förskola-skola, där förskoleklassen ses som en brobyggare mellan de olika pedagogiska förhållningssätten. LÄS MER