Sökning: "hur använder vi musik i vardag"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden hur använder vi musik i vardag.

  1. 1. Att motiveras av musik : En kvalitativ studie om musiklyssnande som verktyg för motivation istudenters vardag.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Tintin Talbäck Hartwig; [2023]
    Nyckelord :Motivation; affektreglering; affordance; musiklyssnande; vardagligt lyssnande; musikteknologi;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur vardagligt musiklyssnande kan fungera som verktyg för motivationför fyra studenter i Sverige. Arbetet utgår från tidigare forskning om hur vi lyssnar på musik,affektreglering och vilken påverkan ny musikteknologi haft på vårt vardagligamusiklyssnande. LÄS MER

  2. 2. Vad tror vi att dom ser? : En intervjustudie om konstutställares syn på besökarnas upplevelse av bildkonst

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Per Skude; [2023]
    Nyckelord :Art experience; aesthetic experience; qualitative reserarch interview; visual arts; art exhibition; beholder; Konstupplevelse; kvalitativ forskningsintervju; bildkonst; konstutställning; betraktare;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att ur ett receptionsestetiskt perspektiv öka kunskapen om upplevelse av konst i vid mening. I detta arbete genom en empirisk studie av hur fenomenet upplevelse av konst uppfattas av bildkonstutställare i svenska icke-kommersiella utställningsmiljöer och hur det påverkar utställningarnas praxis. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers syn på musik som språkutvecklande verktyg : På förskolan och öppna förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Hampus Ahlcrona; Girish Framvik; [2019]
    Nyckelord :Music; songs; children s laguage development; preschools; teachers; Musik; sånger; barns språkutveckling; förskolor; öppna förskolor; pedagoger;

    Sammanfattning : Inledning: Idén till denna studie framkom efter vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) från förskollärarprogrammet på Högskolan Väst. Musiken och sången finns alltid närvarande genom sångstunder, spontansång vid matbordet eller i form av sångtexter och noter uppsatta på väggarna. LÄS MER

  4. 4. "Musik kan vara ett sätt att kommunicera, det är ett språk i sig..."

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angelica Hansåker; Jamila Paco; [2017]
    Nyckelord :Artefakter; Förskola; Miljö; Musik; Nyanlända; Talspråksutveckling;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (Lpfö98/16) finns musik med som ett uppdrag, trots detta uppfattar sig pedagoger ofta inkompetenta, enligt Ehrlins (2012) forskning, när de ska utföra musik tillsammans med barnen i förskolans verksamhet. Musik är en del av det mänskliga livet, ses som ett nedärvt språk och finns i alla människors vardag, ändå är det många pedagoger som inte prioriterar musiken som inlärningsmetod (Ehrlin, 2012). LÄS MER

  5. 5. "Det är lätt att lära om man sjunger på något vis" : En studie om hur sex förskollärare beskriver musik som ett pedagogiskt redskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Blåberg; Lisa Niemi; [2010]
    Nyckelord :musik; sång; rytmik; förskollärare; lärande; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur sex förskollärare beskriver musik som ett pedagogisk redskap i deras verksamhet. De frågeställningar som tas upp är: - Hur beskriver förskollärare att de utövar musik i förskolan? - Hur beskriver förskollärare musikens betydelse för barns utveckling? Vi har valt att göra en kvalitativ studie med intervjuer som metod för att förstå förskollärarnas egna erfarenheter och åsikter i ämnet. LÄS MER