Sökning: "hur använder vi musik i vardag"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden hur använder vi musik i vardag.
1. Att motiveras av musik : En kvalitativ studie om musiklyssnande som verktyg för motivation istudenters vardag.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Uppsatsen undersöker hur vardagligt musiklyssnande kan fungera som verktyg för motivationför fyra studenter i Sverige. Arbetet utgår från tidigare forskning om hur vi lyssnar på musik,affektreglering och vilken påverkan ny musikteknologi haft på vårt vardagligamusiklyssnande. LÄS MER
2. Vad tror vi att dom ser? : En intervjustudie om konstutställares syn på besökarnas upplevelse av bildkonst
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Undersökningens syfte är att ur ett receptionsestetiskt perspektiv öka kunskapen om upplevelse av konst i vid mening. I detta arbete genom en empirisk studie av hur fenomenet upplevelse av konst uppfattas av bildkonstutställare i svenska icke-kommersiella utställningsmiljöer och hur det påverkar utställningarnas praxis. LÄS MER
3. Pedagogers syn på musik som språkutvecklande verktyg : På förskolan och öppna förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Inledning: Idén till denna studie framkom efter vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) från förskollärarprogrammet på Högskolan Väst. Musiken och sången finns alltid närvarande genom sångstunder, spontansång vid matbordet eller i form av sångtexter och noter uppsatta på väggarna. LÄS MER
4. "Musik kan vara ett sätt att kommunicera, det är ett språk i sig..."
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (Lpfö98/16) finns musik med som ett uppdrag, trots detta uppfattar sig pedagoger ofta inkompetenta, enligt Ehrlins (2012) forskning, när de ska utföra musik tillsammans med barnen i förskolans verksamhet. Musik är en del av det mänskliga livet, ses som ett nedärvt språk och finns i alla människors vardag, ändå är det många pedagoger som inte prioriterar musiken som inlärningsmetod (Ehrlin, 2012). LÄS MER
5. "Det är lätt att lära om man sjunger på något vis" : En studie om hur sex förskollärare beskriver musik som ett pedagogiskt redskap
Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur sex förskollärare beskriver musik som ett pedagogisk redskap i deras verksamhet. De frågeställningar som tas upp är: - Hur beskriver förskollärare att de utövar musik i förskolan? - Hur beskriver förskollärare musikens betydelse för barns utveckling? Vi har valt att göra en kvalitativ studie med intervjuer som metod för att förstå förskollärarnas egna erfarenheter och åsikter i ämnet. LÄS MER