Sökning: "hur arbetar förskolan för att utveckla flerspråkiga barns språk"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden hur arbetar förskolan för att utveckla flerspråkiga barns språk.

  1. 1. Språkutveckling hos flerspråkiga barn : En kvalitativ studie om pedagogers metoder och tillvägagångssätt, och deras roll i arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Pernilla Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Multilingualism; language development; approach; pedagogues and preschool.; Flerspråkighet; språkutveckling; förhållningssätt; pedagoger och förskola.;

    Sammanfattning : This study is about language development in multilingual children. The purpose of this qualitative study is to highlight how the pedagogues in the preschool describe how they support and challenge the children in their language development. The method used is semi-structured interviews. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sawsan Nahra; Almira Ljajic; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språk; språkutveckling; förskollärares förhållningssätt; flerspråkiga barn i förskolan; spontana och planerade undervisning; hjälpmedel; flerspråkighets utmaningar och samverkan.;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där det är allt vanligare att man träffar människor som talar andra språk än svenska, detta förekommer mycket inom förskolan. Därför valde vi att studera förskollärares syn på hur den ökande flerspråkigheten har påverkat förskolans verksamhet och hur man kan bemöta flerspråkiga barns språkutveckling för att planera en verksamhet som stimulerar barnens språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. “-De flesta är flerspråkiga nuförtiden” : Hur förskollärare resonerar kring flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nefide Feyzoula; Josefin Johnsson; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; förskola; flerspråkighet; språkutvecklande arbetssätt; intervjuer;

    Sammanfattning : Inledning I dagens förskolor möter vi allt fler barn som är flerspråkiga och den svenska förskolan har förändrats från att ha varit enspråkig till att bli flerspråkig. Genom språket lär sig människan att kommunicera, utveckla sin identitet och uttrycka sina känslor. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling för flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Adam Kadim; [2023]
    Nyckelord :språkutveckling; tvåspråkiga; modersmål; förskollärare;

    Sammanfattning :   Syftet med denna uppsats är att undersöka hur förskolepedagoger resonerar om och arbetar med flerspråkiga barns språkutvecklingen kopplat till modersmålet bland flerspråkiga barn.   I den forskning jag använda en kvalitativ metod. Jag utfört studien genom att undersöka tre olika förskolor i Malmö. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Shovita Parajuli; [2023]
    Nyckelord :Preschool; Child; Language; Multilingualism; Mother tongue; Language development; Learning environment; Cooperation; Förskolan; Barn; Språk; Flerspråkighet; Modersmål; Språkutveckling; Lärmiljön; Samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Syftet besvaras med hjälp av de två forskningsfrågorna: Vilka strategier använder förskollärarna i arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan? Vilka möjligheter och utmaningar berättar förskollärare om när det gäller deras arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan? Studien utgår från en kvalitativ intervjumetod där empirin består av intervjuer med fem förskollärare som arbetar med flerspråkiga barn och har bra kunskaper och erfarenheter att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER