Sökning: "hur arbetar pedagogerna med hälsa på förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 30 uppsatser innehållade orden hur arbetar pedagogerna med hälsa på förskolan.

  1. 6. Förskolebarnets stress vid måltidssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Lindvall; [2019]
    Nyckelord :Hälsa; Förskolebarnets stress; Pedagogiska måltider; Pedagog;

    Sammanfattning : Min studie syftar till att bidra med kunskap kring hur pedagoger upplever förskolebarnets stress vid måltidssituationer. Studien utgår ifrån det salutogena sättet att se på hälsa, vilket syftar till att befrämja en individs aktuella hälsosituation. En kvalitativ metod har varit mitt tillvägagångssätt för att utföra studien. LÄS MER

  2. 7. En kvalitativ studie om hur hälsa kommer till uttryck i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Gustavsson; Vera Sahlström; [2018]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskola; hälsa; kommunikation; kost;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagoger i förskolan kommunicerar och omsätter begreppet hälsa i den dagliga verksamheten. För att få syn på detta har studien förhållit sig till tre frågor, hur pedagogerna definierar hälsa, hur de arbetar utifrån det i verksamheten och om det finns en samverkan med vårdnadshavare. LÄS MER

  3. 8. Om motorik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Lundberg; Niclas Rosenqvist; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Habitus; Hälsa; Koordinationsförmåga; Kroppsuppfattning; Motorik; Rörelse; Välbefinnande;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att studera hur pedagoger i förskolan tolkar och arbetar med strävansmålen i läroplanen inom verksamheten. Det strävansmål som stått i fokus för vår studie är: Varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelsen för vikten av att värna om sin hälsa och sitt välbefinnande (Skolverket, LpFö 98/16). LÄS MER

  4. 9. "Rörelse är något man bara gör"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Persson; Natalie Elofsson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Fysisk aktivitet; Motorik; Miljö; Pedagogers synsätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogers syn på barns hälsa och utveckling i förhållande till fysisk aktivitet och motorik, samt hur miljön används och skapas för att ge förutsättningar för rörelse. Detta undersöks genom en kvalitativ metod och vi intervjuade fyra olika förskollärare på två förskolor, en förskola i en storstad och en i en by. LÄS MER

  5. 10. Teknik - ett ämne vid sidan av? : En studie om hur ämnet teknik har etablerats i förskolan jämfört med i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Källhagen; [2014]
    Nyckelord :Teacher s view of technology; technology in preschool; technology in primary school.; Pedagogers syn på teknik; teknik i förskolan; teknik i grundskolan.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med den här undersökningen har varit att undersöka hur ämnet teknik har etablerats i förskolan jämfört med hur det har etablerats i grundskolan. Studien har genomförts genom att ta del av litteratur och tidigare undersökningar som belyser hur ämnet teknik har etablerats i grundskolan, och till viss del i förskolan, samt genom kvalitativa intervjuer med sex stycken pedagoger som arbetar i förskolan. LÄS MER