Sökning: "hur arbetar pedagogerna med skriftspråket på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden hur arbetar pedagogerna med skriftspråket på förskolan.

  1. 1. Högläsning i förskolan - En studie om förskollärares syn på högläsning i flerspråkiga miljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hiba Saed; Asmaa Elabdallah; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; högläsning; språkutveckling; modersmål;

    Sammanfattning : I examensarbetet redovisas hur pedagoger på två olika förskolor ser på och arbetar med högläsningi förskolan. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger högläser för barnen i flerspråkigaförskolor. LÄS MER

  2. 2. Vägar till skriftspråket : 1-3åringars tillgång till och intresse för skriftspråk i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolina Bertilsson; [2017]
    Nyckelord :förskola; 1-3åringar; skriftspråk; pedagogisk miljö; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur två förskolepedagoger resonerar kring de yngsta barnens (1-3 år) tillgång till och intresse för skriftspråket. Detta för att skapa större kunskap om 1-3åringars skriftspråksutveckling och synliggöra den kompetens som finns hos de allra yngsta på förskolan. LÄS MER

  3. 3. Reggio Emilia och språk : Hur pedagoger stimulerar barns intresse för skriftspråket.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Fredholm; Anna Ganelius; [2016]
    Nyckelord :Reggio Emilia; skriftspråk; förskola; variationsteorin;

    Sammanfattning : InledningBarns intresse för språk och skriftspråk i förskolan är anledningen till vårt intresse för denna studie. Att få ökad kunskap om hur pedagoger som arbetar inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi tar tillvara barns naturliga nyfikenhet för bokstäver. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivinlärning i förskolan : En jämförelse mellan kommunala- och montessoriförskolor

    M1-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Camilla Svensson; Christina Wallin; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har undersökt vad det är för skillnad mellan kommunal förskoleverksamhet och montessoriförskoleverksamhet i deras arbete när det gäller läs- och skrivinlärning. Vi har undersökt hur förskolelärarna förhåller sig till den nya reviderade läroplanen 2010 när det gäller läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  5. 5. Barns läs- och skrivutveckling i förskolan : Pedagogers tankar om läs- och skrivutveckling i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Chomicha Mazrina; [2012]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; läs- och skrivinlärning; barns läsning och skrivning; livsvärldsfenomenologi; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare tänker om barns läs- och skrivutveckling i förskola och förskoleklass. De frågeställningar som jag sökte svar på var: hur tänker pedagogerna om barns läs- och skrivutveckling i förskolan och förskoleklassen samt hur beskriver de sitt arbete med läs- och skrivutveckling? Jag har utgått från en livsvärldsfenomenologisk ansats och använt mig av kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER