Sökning: "hur arbetar pedagogerna på att lösa konflikter på förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden hur arbetar pedagogerna på att lösa konflikter på förskolan.

  1. 1. Barn och pedagoger, strategier och kön : Om konflikter i förskolan ur ett genusperspektiv i relation till strukturella diskurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Pålsson; Johanna Lundgren; [2019]
    Nyckelord :barn; förskola; genus; genusperspektiv; konflikter; konflikthantering; pedagoger; poststrukturalistisk teori; strategier; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att öka kunskaperna kring vilka kollegiala uppfattningar pedagogerhar gällande konflikter och konflikthantering i förskolan i förhållande till strukturella diskurser.Särskilt intressant har det varit att studera detta utifrån ett genusperspektiv för att ta reda på ompedagogerna uppfattar några skillnader mellan pojkar och flickors konflikter, samt i sitt egetagerande. LÄS MER

  2. 2. Fröken, vi behöver din hjälp! : Pedagogers bemötande i barns konflikter.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rasmuz Hasseb; Johanna Lehtonen; [2018]
    Nyckelord :konflikt; konflikthantering; bemötande; förskola; kommunikation;

    Sammanfattning : Förskolan ska vara en trygg och lärorik miljö för alla barn. Barnen ska erbjudas möjligheter till att utveckla sin sociala förmåga genom att få stöd av pedagoger i sin kommunikation och samspel med andra. LÄS MER

  3. 3. Konflikthanterig : inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Lätti; Sabina Andersson; [2012]
    Nyckelord :konflikt; konflikthantering; förskola; pedagoger; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur konflikthantering sker i praktiken på ett antal förskolor samt pedagogers syn på konflikthantering. Studien genomfördes på fyra olika förskolor. För att utföra denna studie gjordes ett kombinerat metodval. LÄS MER

  4. 4. Språkutveckling i leken på förskolan – en studie om pedagogers förhållningssätt Typ av arbete: Examensarbete, 15 högskolepoäng

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Louise Andersson Johanna Hjalmarsson; [2012]
    Nyckelord :Lek; språkutveckling; kommunikation;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med den här undersökningen är att synliggöra pedagogers förhållningssätt till barnsspråkutveckling i den fria och styrda leken, samt ställa detta mot vad den tidigare forskningentar upp om barns språkutveckling. Syftet är även att urskilja likheter och skillnader ipedagogernas synsätt samt se på barns kommunikation med varandra och pedagogerna i denfria respektive styrda leken. LÄS MER

  5. 5. Empati i förskolans vardag : En kvalitativ studie om hur pedagoger stödjer barns utveckling av empati

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Martina Hansson; [2011]
    Nyckelord :empati; intervjustudie; leken; förskolan; utveckling;

    Sammanfattning : Empati är en medfödd förmåga som utvecklas genom samspel och kommunikation med andra. Empati handlar om förmågan att sätta sig in i en annan människas situation, genom att känna igen känslor och tankar som man upplevt tidigare. Förskolan ska bidra till att barn utvecklar förmåga till empati och omtanke om andra. LÄS MER