Sökning: "hur barn lä"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden hur barn lä.
1. ”Nämen, det kan ju fullkomligt förstöraen relation” : Intervjuer med lärare om brottsförebyggande arbete
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : Skolan framhålls ofta som en av de viktigaste samhällsinstitutionerna i arbetet med att före-bygga brottslighet bland barn och ungdomar. Skolan har en central plats i de flesta barn och ungdomars liv eftersom de spenderar mycket tid där. LÄS MER
2. ATT STYRA APL I RÄTT RIKTNING
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Att styra arbetsplatsförlagt lärande (APL) i rätt riktning är en uppgift som kräver förkunskap om vad som är rätt riktning, men kräver också yrkeskunskap om vilka förmågor och teoretiska kunskaper eleven behöver ha för att kunna bemöta arbetsmarknadens förväntningar. Studiens yttersta syfte är att genom en tydligare kopp ling mellan skolförlagd utbildning och APL minska avbrotten på barn- och fritidsprogrammet. LÄS MER
3. Sådant som påverkar bemötandet av de ensamkommande barnen : En vinjett- och fokusgruppsstudie om hur boendepersonal, socialsekreterare och lärare bemöter ensamkommande barn
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet i denna studie är att jämföra och undersöka hur boendepersonal, socialsekreterare och lärare bemöter ensamkommande barn (14-18 år) och hur aktörernas samverkan fungerar. Författarna i studien använde sig av en vinjett- och fokusgruppsintervju där de tre aktörerna var för sig fick tillsammans med sina kollegor diskutera vinjetten och några frågor. LÄS MER
4. Språkstörning, kommunikation och lärande. En fallstudie av en elev med språkstörning i två skilda lärandemiljöer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : SammanfattningPetrovic, Lidija (2013). Språkstörning, kommunikation och lärande. En fallstudie av en elev med språkstörning i två skilda lärandemiljöer. Language impairment, communication and learning. LÄS MER
5. Demokrati och delaktighet i förskolan. - en intervjustudie bland pedagoger.
C-uppsats,Sammanfattning : Uppdraget är tydligt enligt styrdokumenten för förskolan. Det står i skollagen (skolverket, 2000), läroplanen(utbildningsdepartementet, 1998) och FN s barnkonvention (FN.s generalförsamling) att pedagoger skall formaden dagliga verksamheten i demokratisk anda i ljuset av delaktighet. LÄS MER