Sökning: "hur barn ser sitt lärande"
Visar resultat 31 - 35 av 230 uppsatser innehållade orden hur barn ser sitt lärande.
31. Lyhörd undervisning i förskolan : att balansera barns intresse och läroplanens mål
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Barns intresse har historiskt haft en viktig plats i förskolan. Styrdokument beskriver hur förskolan ska bedriva utbildning och undervisning utifrån läroplansmål och barns intresse. Hur detta sätt att undervisa ska genomföras är dock inte preciserat. LÄS MER
32. Delaktighet och inflytande med digitala verktyg i förskolan : En möjlighet till samspel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare och barnskötare upplever att barn kan ges inflytande och delaktighet i arbetet med digitala verktyg. Vi vill även undersöka hur förskollärare och barnskötare upplever att de digitala verktygen kan bidra till ett samspel i förskolan. LÄS MER
33. Lekens betydelse för barns sociala samspel i förskolans verksamhet : Ur pedagogers perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Leken är central i barns vardag på förskolan. Läroplanen för förskolan framhäver lekens betydelse för barns utveckling och lärande, eftersom den har ett helt avsnitt om lek i dess värdegrund (Läroplanen 2018 Lpfö 18). LÄS MER
34. Inkludering av elever med autism - Vilka utmaningar möter lärare i undervisningen?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilken kompetens och vilket stöd undervisande lärare anser sig i behov av för att undervisa elever med autism som är inkluderade i grundskoleklasser. Vilka utmaningar ser lärare i undervisningen? Vilken kompetens uttrycker lärare behov av? Vilket stöd av elevhälsans olika kompetenser och funktioner efterfrågar de? Teori Studiens teoretiska ram utgörs av ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER
35. Den språkutvecklande förskolan : Förskollärares reflektioner om arbetet med flerspråkiga barn
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Utvecklingen mot ett mer mångkulturellt samhälle påverkar förskollärare att modifiera sin praktik i förskoleverksamheten där de möter allt fler barn med svenska som andraspråk. Språket ses som ett fundament i kommunikationen, både i samtal med andra personer och för barnets tänkande. LÄS MER