Sökning: "hur barn ser sitt lärande"

Visar resultat 31 - 35 av 230 uppsatser innehållade orden hur barn ser sitt lärande.

  1. 31. Lyhörd undervisning i förskolan : att balansera barns intresse och läroplanens mål

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Margareta Lindström; [2021]
    Nyckelord :Förskola; Barns intresse; Undervisning; Design för lärande; Designteoretiskt och multimodalt perspektiv;

    Sammanfattning : Barns intresse har historiskt haft en viktig plats i förskolan. Styrdokument beskriver hur förskolan ska bedriva utbildning och undervisning utifrån läroplansmål och barns intresse. Hur detta sätt att undervisa ska genomföras är dock inte preciserat. LÄS MER

  2. 32. Delaktighet och inflytande med digitala verktyg i förskolan : En möjlighet till samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Victoria Säfqvist; Robert Andersson; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; digitala verktyg; sociokulturell teori; delaktighet; inflytande; förskolan och samspel;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare och barnskötare upplever att barn kan ges inflytande och delaktighet i arbetet med digitala verktyg. Vi vill även undersöka hur förskollärare och barnskötare upplever att de digitala verktygen kan bidra till ett samspel i förskolan. LÄS MER

  3. 33. Lekens betydelse för barns sociala samspel i förskolans verksamhet : Ur pedagogers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Boussard; Jasmine Yung; [2021]
    Nyckelord :förskola; barns sociala samspel; social utveckling; lekens betydelse; pedagogers perspektiv; upplevelser; uppfattningar;

    Sammanfattning : Leken är central i barns vardag på förskolan. Läroplanen för förskolan framhäver lekens betydelse för barns utveckling och lärande, eftersom den har ett helt avsnitt om lek i dess värdegrund (Läroplanen 2018 Lpfö 18). LÄS MER

  4. 34. Inkludering av elever med autism - Vilka utmaningar möter lärare i undervisningen?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ewa Arvidsson; Annika Björkhede Ekroth; [2020-01-16]
    Nyckelord :Autism; Elevhälsa; Inkludering; Kommunikation; Kompetensutveckling; Organisation; Relation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilken kompetens och vilket stöd undervisande lärare anser sig i behov av för att undervisa elever med autism som är inkluderade i grundskoleklasser.  Vilka utmaningar ser lärare i undervisningen?  Vilken kompetens uttrycker lärare behov av?  Vilket stöd av elevhälsans olika kompetenser och funktioner efterfrågar de? Teori Studiens teoretiska ram utgörs av ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 35. Den språkutvecklande förskolan : Förskollärares reflektioner om arbetet med flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Jonas; Asma Naveed; [2020]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; språkutveckling; flerspråkighet; andraspråksutveckling; samspel;

    Sammanfattning : Utvecklingen mot ett mer mångkulturellt samhälle påverkar förskollärare att modifiera sin praktik i förskoleverksamheten där de möter allt fler barn med svenska som andraspråk. Språket ses som ett fundament i kommunikationen, både i samtal med andra personer och för barnets tänkande. LÄS MER