Sökning: "hur barn uppfattar klass"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden hur barn uppfattar klass.

  1. 1. "Skolor får inte betyg för hur väl de löst skolgången för en elev med hörselnedsättning, men eleven får det…” : En kvalitativ intervjustudie med undervisande lärare på högstadiet och i gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sofia Rydén; [2021]
    Nyckelord :Children with hearing impairment; inclusion; participation; hearing technology; coping strategies; Barn med hörselnedsättning; inkludering; delaktighet; hörteknik; copingstrategier;

    Sammanfattning : Antalet elever med hörselnedsättning som placeras i hörande skolor istället för i hörselklass eller specialskola ökar. Skillnaderna mellan skolformerna är att specialskolan och hörselklasserna erbjuder anpassade lärmiljöer och skolpersonal med särskild kompetens i frågor som rör hörselnedsättning och dess konsekvenser för individen. LÄS MER

  2. 2. Vilka behov har barn med adhd? : En websurvey med 66 föräldrars uppfattningar om deras barns behov i hemmet, skolan och fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Daniel Bengtsson; Johanna Fröjd Nornholm; [2017]
    Nyckelord :adhd; children with adhd; knowledge of adhd; parents perspective; parents perception; adhd; barn med adhd; kunskap om adhd; föräldrars perspektiv; föräldrars uppfattning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out parents' perception of the needs of their children related to the diagnosis of adhd and how they, the school and the leisure center meet the needs. Through a websurvey where 66 participants participated, we have raised questions about their perceptions linked to the purpose. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation och samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Paul Ljungberg; [2012]
    Nyckelord :autism; avvikande; interaktionistiskt; sociokulturellt; utanförskap;

    Sammanfattning : Detta handlar i grunden om fyra elever, mellan 10 och 14 år som är diagnostiserade autism. Syftet med det här examensarbetet är, att med inriktning på vardagliga situationer där barn och ungdomar diagnostiserade autism ingår i, utreda och identifiera grupp- och organisationsrelaterade problem, vilka lyfter fram och förstärker ett avvikande beteende. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av tester i tidiga skolår

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Andreas Persson; [2010]
    Nyckelord :LÄS- SKRIVSVÅRIGHETER; KOPIERINGSTEST; TIDIG REGISTRERING; SPECIALPEDAGOGIK;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få en bild av pedagogers och specialpedagogers syn på de tester som utförs under barns första skolår. Vad anser man vara främsta orsakerna till barns läs- och skrivsvårigheter och hur viktiga är testerna för att fånga upp dessa?Min studie består av två parallella undersökningar, en kvantitativ undersökning där elevers sparade resultat från prov och tester från de första skolåren jämförts med resultatet på de nationella proven i femte klass. LÄS MER

  5. 5. Barns uppfattning om religion och religionsundervisningen : En intervju- och litteraturstudie av hur några barn i en år 3-klass uppfattar religion, religionsutövning och religionsundervisning och av hur deras lärare försöker anknyta till barnens uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mimoza Muka; [2010]
    Nyckelord :Religion; livsfrågor; elevens erfarenhet; livsfrågeorienterad undervisning;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag valt att undersöka sex elevers uppfattning om religion, religionsutövning och religionsundervisning samt hur deras lärare försöker anknyta till barnens uppfattningar. Syftet med uppsatsen är att få en inblick i dessa barns uppfattningar om religion, religionsutövning och religionsundervisning och i hur man som pedagog kan dra nytta av att utgå från elevernas erfarenheter för att göra en religionsundervisning anpassad till alla elever samt att resonera om svårigheter som kan förknippas med detta. LÄS MER