Sökning: "hur barn uppfattar matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden hur barn uppfattar matematik.
1. Svenska gymnasieelevers uppfattningar om storlek och avstånd i universum
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : This study aims to investigate how students in Swedish upper secondary school conceptualize sizes and distances of some astronomical objects, such as planets and stars, as well as the students’ general knowledge of the objects themselves. The study uses a constructivist framework and explores how well the students’ conceptions match the scientific facts and definitions, and what misconceptions and alternative conceptions they hold. LÄS MER
2. Ut i friska luften! : En enkätstudie av förskollärarnas syn på utveckling utomhus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilken rollutomhusmiljön har för barnens utveckling i förskolans verksamhet. Studien var upplagd i form av en enkätundersökning om vad förskollärare anser att utomhusmiljön bidrar med till barnens utveckling, vilka förmågor de anser att barnen övar på i utomhusmiljön samt hur förskollärare uppfattar att utomhusmiljön kan utvecklas i verksamheterna och hur den ideala utomhusmiljön kan se ut. LÄS MER
3. Laborativ matematik ur ett elevperspektiv : En kvalitativ studie där elevers uppfattningar om laborativ matematik jämförs med lärares syfte.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Intresset för den laborativa matematikundervisningen har ökat i Sverige och en anledning till detta är att skolor vill förbättra och utveckla sin undervisning i matematik. Lärare belyser att den laborativa matematikundervisningen underlättar för eleverna och hjälper dem förstå den abstrakta matematiken. LÄS MER
4. ”Man kan ju plocka hur mycket som helst, göra om det till matematik” : -En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om undervisning i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på förskollärares uppfattningar om sin matematikundervisning och hur de uppfattar och beskriver sina planeringar, genomföranden och uppföljning. Metoden som användes var kvalitativa intervjuer med förskollärare, 7 på kommunala förskolor och 3 på privata förskolor. LÄS MER
5. Pojkars upplevelser av likvärdighet inom betygsättning i matematik i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Alla barn har rätt till en likvärdig utbildning, vilket innefattar rätten till en likvärdig betygsättning. Organisationer och myndigheter, såsom Förenta nationerna, Skolverket och Diskrimineringsombudsman, belyser gång på gång vikten av alla barns lika värde i skolan. LÄS MER