Sökning: "hur bemöts flickor och pojkar i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden hur bemöts flickor och pojkar i förskolan.

  1. 11. Pedagogen och barnens samspel i samlingen : I förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Therese Isaksson; Anna Grinde; [2013]
    Nyckelord :Förskollärare; samspel; samling; förhållningsätt; deltagande observation; kvalitativ intervju.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund:Samlingen är i stort sett det enda tillfället under dagen då alla barn är samlade samtidigt och blir då en möjlighet för pedagogen att se och bekräfta dem. För att skapa ett så bra samspel som möjligt gäller det att anpassa samlingen utifrån barnens intressen, det är viktigt att samspelet och kommunikationen är av betydelse för barnen. LÄS MER

  2. 12. Genus under den pedagogiska lunchen? Pedagogers kommunikation med förskole- och skolbarn utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annica Månsson; Hannah Larsson; [2011]
    Nyckelord :bemötande; flickor och pojkar; socialisation; könsroller; genus; kommunikation;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om kommunikationen mellan pedagoger och barn under den pedagogiska lunchen i förskola och skola sett utifrån ett genusperspektiv. Huvudfrågan som ligger till grund för examensarbetet är: Hur ser kommunikationen ut under den pedagogiska lunchen i förskola och skola utifrån ett genusperspektiv? Vårt intresse har varit att se om flickor och pojkar bemöts olika av pedagoger i förskola och skola samt att se om pedagogens tankar kring deras genusarbete stämmer överens med verkligheten. LÄS MER

  3. 13. Förskolelärares tankar om genusarbete i förskolan. :   -  En kvalitativ undersökning av förskolelärares förhållningssätt till genus i en kommun i Mälardalen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefin Berggren; Linda Nordlund; [2011]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; förskola; förhållningssätt; kön; könsmönster.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att synliggöra förskolelärares tankar kring genus och jämställdhet och hur detta kan påverka flickor och pojkar i verksamheten. Syftet var även att undersöka hur förskolelärare förhåller sig till planeringen i verksamheten, utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER

  4. 14. Pedagogers bemötande av flickor respektive pojkar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Löfquist; [2011]
    Nyckelord :bemötande; genushistoria; genus i förskolan; relationskompetens;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur några förskollärare bemöter flickor respektive pojkar på en förskola i Skåne, genom ett genusperspektiv. Syftet är att visa hur förskollärarna på denna förskola tänker och agerar när det gäller kommunikation, relation samt tillsägelser gentemot flickor samt pojkar. LÄS MER

  5. 15. Hur förskollärare bemöter pojkar och flickor i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Sandra Johansson; [2010]
    Nyckelord :förskollärare; jämställdhet; genus; flickor; pojkar; förskola;

    Sammanfattning : BAKGRUND: I avsnittet redogörs för forskning om genus och barn i förskolan och det styrdokumenten tar upp om ämnet. Tidigare forskning behandlar pedagogers syn på jämställdhet i förskolan och pedagogers syn på pojkar och flickor och verksamheten. LÄS MER