Sökning: "hur bemöts flickor och pojkar i förskolan"

Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser innehållade orden hur bemöts flickor och pojkar i förskolan.

  1. 16. Läs- och skriftspråkande på förskolan : en undersökning med fokus på barnen

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Annika Kvamme; [2010]
    Nyckelord :Förskola; litteracitet; läs- och skriverövrande; skriftspråkande; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Det här arbetet rör hur en grupp förskolebarn i sina egna aktiviteter använder och uttrycker sig av skriftspråket. Frågorna rör i vilka sammanhang och hur detta sker. Arbetet har utgångspunkt i sociokulturell teori, i vilken allt lärande förstås ske i samspel med den omgivande miljön. LÄS MER

  2. 17. Genusskillnader i förskolans olika miljöer. : En undersökning om hur pojkar och flickor behandlas/bemöts olika i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet; Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Anette Lindh; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : One of the importent things that preschool has to learn are to treat each other as different individuals. That´s why It´s sp importent that we as pedagogues are aware of the fact that boys and girls are treated different so we can act of our experiences and learn to concentrate on the childrens individuals. LÄS MER

  3. 18. Jämställdhet i förskolan : En studie om hur förskollärare bemöter barn ur ett könsperspektiv

    Kandidat-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Erika Hegestig; Erika Andersson; [2008]
    Nyckelord :Gender; preschool; preschool teacher; equality; sex.; Genus; förskola; förskollärare; jämställdhet; kön.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår studie är att undersöka hur flickor respektive pojkar bemöts av förskollärare beroende på barnens kön. Genom observationer vill vi studera om barn bemöts lika/olika utifrån deras kön. LÄS MER

  4. 19. Gulliga gossar och fräcka flickor, eller? : Sweet boys and shamless girls, or?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Malin Andersson; Martina Magnusson; [2007]
    Nyckelord :genus; könsroller; fri lek.;

    Sammanfattning : Sammanfattning I denna studie har vi undersökt hur barnen bemöts av pedagogerna i den fria leken på förskolan ur ett jämställt perspektiv. Vi har valt att fokusera på pedagogernas agerande gentemot barnen ur ett genusperspektiv, detta därför att det är ett aktuellt ämne som ofta debatteras i media och vi har ett stort intresse av ämnet. LÄS MER