Sökning: "hur bygger man upp ett samhälle"
Visar resultat 16 - 20 av 86 uppsatser innehållade orden hur bygger man upp ett samhälle.
16. Matematiska förmågor och kooperativt lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att genom befintlig forskning undersöka på vilket sätt elever kan utveckla de fem matematiska förmågorna - kommunikations-, resonemangs-, begrepps-, metod- och problemlösningsförmågan - genom kooperativt lärande samt synliggöra elevers perspektiv av denna metod. Kooperativt lärande är en metod som bygger på sociala interaktioner där uppgiften ska leda till ett gemensamt mål. LÄS MER
17. Landsbygdsinfluencers arbete med personligt varumärke : en netnografisk studie av bloggar i en landsbygdskontext
Master-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Influencers har blivit ett vanligt fenomen i vårt samhälle i takt med att användningen av sociala medier har ökat. Att som influencer bygga ett personligt varumärke som väcker intresse hos andra människor skapar en möjlighet att dela med sig av innehåll som många människor vill ta del av (Lou & Yuan, 2019). LÄS MER
18. Modersmålsundervisningen i arabiska Möjligheter, Utmaningar och glädjeämnen sett ur olika perspektiv på ett urval av grundskolor
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete är att med en intervjuundersökning få kunskap om hur arabiska modersmålslärare, elever och rektorn till modersmålsenheten i en västsvensk kommun upplever modersmålsundervisningen. Vilka fördelar, svårigheter, utmaningar och framgångsfaktorer uppstår i samband med detta uppdrag? Teori: Studien om modersmålsundervisning utgår från en sociokulturell teori. LÄS MER
19. Anpassningar för elever med autism inom de samhällsorienterande ämnena : En litteraturstudie om hur man hjälper elever inom autismspektrat nå upp till kunskapskraven inom de samhällsorienterande ämnena i grundskolan 4-6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : De samhällsorienterande ämnena ligger till stor del i grund för att skapa ansvarstagande medborgare i dagens samhälle. Hur inkluderas elever med autism, som normalt har svårt med sociala interaktioner, i undervisningen inom de samhällsorienterande ämnena? Samt hur når de upp till de kunskapskrav som ställs i de samhällsorienterande ämnena? Syftet med denna litteraturstudie är att ta reda på vad det är som gör att elever med autism generellt har svårt att nå kunskapskraven samt hur lärare kan anpassa undervisningen och hjälpa de elever med autism att nå kunskapskraven inom de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER
20. Goodwillskydd - Ja, finns det ett sådant? - En kritisk granskning av skyddet och bevarandet av ett varumärkes goodwill.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Goodwill as a phenomenon may seem generally known, but when one delves deep into the definition of the concept, there are many question marks. - What is goodwill? - How are goodwill protected for brands? - Are there any legal rights that ensure that you own "your" goodwill, and in particular, how far does these rights extend? In the society today, in Sweden and around the EU, there seems to be a hole in the legislation. LÄS MER