Sökning: "hur det är att vara tvåspråkig"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden hur det är att vara tvåspråkig.

  1. 1. Språkets betydelse i matematikundervisningen för andraspråkselever

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maryam Meho; [2020-02-26]
    Nyckelord :matematik; andraspråkselever; språk- och kunskapsutveckling; språkutvecklande arbetssätt; problemlösning och klassrumsinteraktion;

    Sammanfattning : Denna studie omfattar hur lärare arbetar språkutvecklande med andraspråkselever inom matematik. Tidigare forskning har visat att det å ena sidan finns fördelar med en tvåspråkig matematikundervisning där eleverna får möjligheten att använda sig av sitt modersmål, å andra kan det vara en påverkande faktor som bromsar andraspråkselevers matematikutveckling. LÄS MER

  2. 2. Visuell språkundervisning för elever med hörselnedsättning : En fallstudie inom specialskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Kvarnström; [2019]
    Nyckelord :Anpassad undervisning; visuellt lärande; lärande; inlärningsstil; inlärning; teckenspråk; tvåspråkighet; undervisning av döva elever och elever med hörselnedsättning;

    Sammanfattning : I skollagen (2010:800) betonas vikten av att alla barn och elever har rätt till den ledning och stimulans de behöver för sin personliga utveckling och sitt lärande. Skolan är därmed skyldig att ge alla elever det stöd de behöver. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares arbete med att främja     språkutvecklingen hos flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Natalie Gustafsson; Erika Hagelin; [2019]
    Nyckelord :Cummins fyrfältare; ​flerspråkighet; förskola; förskollärare; kommunikation; modersmål; språkutveckling; tvåspråkig. 2;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och analysera hur förskollärare ​arbetar och uppfattar sitt arbete med att främja flerspråkiga barn i deras språkutveckling. I tidigare forskning så framgår det att flerspråkiga barn har ökat i den svenska förskolan, vilket innebär att förskollärare behöver besitta goda kunskaper i flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Observation av tvåspråkig undervisning i tvåspråkig skolform - Hur skapar språkinlärningsmiljö,

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Amanda Bergkvist; [2018-02-02]
    Nyckelord :Andraspråksutveckling; identitet; modersmålsundervisning; transfer; tvåspråkighet; ;

    Sammanfattning : I dagens skola finns det många elever som har två språk där huvudspråket i landet inte är deras modersmål, vilket kan skapa problem då deras andraspråk inte utvecklas till den nivå de behöver för att tillgodogöra sig skolans utbildning. Att använda sig av modersmålet i all undervisning har visat sig vara gynnsamt. LÄS MER

  5. 5. Erfarenheter av en tidig respektive senare introducerad engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Louise Törell; [2017]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; Engelskundervisning; Kritisk period; Internationalisering; Språkinlärning och Språkängslan.;

    Sammanfattning : Denna undersökning fokuserar på lärares erfarenheter av att introducera engelskundervisning för elever i grundskolan. Närmare bestämt studeras lärarnas erfarenheter av att påbörja engelskundervisning tidigt jämfört med att introducera den senare för sina elever. LÄS MER