Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 270 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ADHD på gymnasiet. Hur anpassas undervisningen? : En tematisk analys av gymnasielärares erfarenheter och attityder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lovisa Melander; Carina Jakobsson; [2024]
    Nyckelord :ADHD; Attention Deficit Hyperactivity Disorder; NPF; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning; gymnasielärare; anpassningar; stödinsatser; attityd;

    Sammanfattning : Attention Deficit Hyperactivity Disorder, eller ADHD, är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som kan ha stor inverkan på elevers skolgång. Den svenska skolans kompensatoriska uppdrag syftar dock till att bland annat minska diagnosernas påverkan på elevers skolgång med hjälp av olika stödinsatser så att elever ska kunna ta till sig utbildningen på bästa sätt. LÄS MER

  2. 2. Hållbar företagsekonomi : En studie om elevers begreppsbildning av hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Maja Boström; [2024]
    Nyckelord :Sustainable development; Conceptual change; Variation theory; Hållbar utveckling; Ämnesdidaktik; Företagsekonomi; Begreppsbildning; Variationsteori;

    Sammanfattning : I denna ämnesdidaktiska studie undersöker jag om elevers förståelse av dels begreppet hållbar utveckling, dels begreppen miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet, förändras, hur de förändras och varför, genom undervisning i företagsekonomi, undervisning som i sin tur baseras på variationsteori. Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om vad som påverkar att förståelsen för begreppen förändras när de studeras i ämnet företagsekonomi. LÄS MER

  3. 3. Genusperspektiv i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emma Mårup; Anna Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Genus; Genusperspektiv; Historiemedvetenhet; Historieundervisning; Könsnormer;

    Sammanfattning : Arbetet har syftat till att undersöka vad forskning säger om vilka faktorer som påverkar genusperspektivet i historieundervisning. Att undervisa historia utifrån ett genusperspektiv kan vara utmanande. Vi vill därför undersöka vad som kan påverka och hindra implementering av genus i historieundervisning. LÄS MER

  4. 4. Vad tycker gymnasieelever i det naturvetenskapliga programmet i Sverige om vaccin? : Avgörande faktorer och de didaktiska följderna.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Axel Hjorth; [2024]
    Nyckelord :Vaccin; gymnasieelever; naturvetenskapliga programmet;

    Sammanfattning : Vaccintvivel finns runt om i världen. Detta tvivel kan beskrivas som en rädsla och osäkerhet för vaccin eller att man inte accepterar vaccin som ett pålitligt läkemedel. Hos elever har vaccintvivel visat sig vara kopplat till bland annat nålfobi eller en rädsla för biverkningar. LÄS MER

  5. 5. Lågstadieelevers uppfattningar om och attityder till klimatförändringar och hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Evelina Hellgren; Lina Johansson; Erika Jörgensen; [2023]
    Nyckelord :klimatförändringar; hållbar utveckling; lågstadieelever; uppfattning; attityd; erfarenhet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka vilka uppfattningar och attityder elever i årskurs 3 har gällande klimatförändringar och hållbar utveckling, för att därigenom ge en inblick i elevers förkunskaper om ämnet. Studiens frågeställning lyder: Vilka uppfattningar och attityder uttrycker elever i lågstadiet om klimatförändringar och hållbar utveckling? Fokusgruppsintervjuer med totalt tolv elever utgör grunden för studiens empiri. LÄS MER