Sökning: "hur en inledning ser ut"

Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden hur en inledning ser ut.

  1. 1. Dålig stämning i kyldisken? Konsumentens uppfattning av Oatlys marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Fahlström; Mimmi Olsson; [2024-02-12]
    Nyckelord :Oatly; Marknadsföring; Differentiering; Konsumentuppfattning; Beteendeförändring;

    Sammanfattning : Inledning: Som svar på den långa traditionen av mejerikonsumtion producerar varumärket Oatly alternativa produkter framställda på havre (Oatly, u.å). LÄS MER

  2. 2. Vägen från förskola till förskoleklass : utifrån kontinuitet och trygghet för det enskilda barnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecca Rodriguez Carén; Linda Frick Axelsson; Helena Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Övergång; överlämning; kontinuitet; samverkan; förskola; förskoleklass; trygghet;

    Sammanfattning : Inledning  Övergångsprocessen från förskola till förskoleklass ser olika ut. Vi studenter har genom arbete och verksamhetsförlagd utbildning upplevt att förskolor och skolor arbetar olika mycket med övergångsaktiviteter mellan verksamheterna. LÄS MER

  3. 3. ”Digitala verktyg är så mycket mer än en iPad” : En kvalitativ studie om pedagoger i förskolans syn på digitala kompetens och arbete med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Holmgren; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; digital klyfta; IKT; iPad; lpfö18;

    Sammanfattning : Inledning  Digitala verktyg och digital kompetens är ett högt aktuellt område där det sker ständiga debatter om skärmars skadlighet för barn. Idag framkommer det i läroplanen för förskolan att förskollärare ska ansvara för att ge barnen möjlighet att möta digitala verktyg och skapa en digital kompetens men hur när forskning visar alla skador digitala verktyg kan ge?   Syfte och frågeställningar   Syftet med studien är att undersöka pedagogernas syn på deras kompetens i att använda digitala verktyg i verksamheterna för att utveckla barnens digitala kompetens. LÄS MER

  4. 4. En statistisk analys av ekonomisk betalningsförmåga inom livsmedelsbranschen över tid: En analys av nyckeltalet skuldsättningsgrad, utvecklingen sedan 2007 och möjliga förklaringsvariabler

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Eric Jacobsson; Samuel Fredriksson; [2023-08-18]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inledning: Denna rapport undersöker kapitalstrukturen samt den ekonomiska utvecklingen inom livsmedelsbranschen, en bransch som under 2022/2023 hamnat i rampljuset. De stigande räntorna i landet kombinerat med en väldigt hög inflation har gjort matpriserna till ämnet på allas läppar, men tar verkligen livsmedelsbutikerna för höga priser? Hur ser den ekonomiska förmågan att klara av en kommande lågkonjunktur ut i branschen? Frågeställning: Hur har kapitalstrukturen inom de fem största företagen inom den svenska dagligvaruhandeln utvecklats sedan 2007 och påverkats av faktorerna ränta, tillväxt, inflation, lönsamhet och bolagsskatt? Referensram: Som stöd för analys används flera olika tidigare forskningar kring lönsamhet, kapitalstruktur och andra variabler. LÄS MER

  5. 5. Elevers avslutande av fritidshemsplacering : Utifrån barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linette Andersson; Miriam Larsson Markebo; [2023]
    Nyckelord :Agens; barndom; barndomssociologi; barnperspektiv; barn som aktörer; barns perspektiv; frihet; fritid; fritidshem; kamratkulturer; meningsfull fritid.;

    Sammanfattning : Inledning Många fritidshemsplaceringar avslutas när eleverna är runt 9–10 års ålder, trots att fritidshemmet är en plats för relationsskapande, där vuxenstöd finns och gemenskap framhålls som väsentligt. Skolverket (2022) skriver fram utvecklandet av kamratrelationer som betydande och att undervisningen i fritidshemmet ska ske till stor del situationsstyrt, utefter elevernas egna behov och intressen. LÄS MER