Sökning: "hur en marknad kan delas upp"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden hur en marknad kan delas upp.
1. Bestämmande Faktorer för Utdelningsandel : En studie om företagsspecifika faktorers påverkan på utdelningsandel bland svenska börsbolag
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Aktiesparande har kraftigt ökat under 2017-2022, detta ökande intresset för aktiesparande innebär att många oerfarna investerare letar sig till börsen. En populär strategi är att investera i utdelningsaktier. Den delen som delas ut av vinsten kallas utdelningsandel, utdelningsandel har varit fokus för många studier under åren. LÄS MER
2. Recycling methods for glass fibre-reinforced plastic polymers : Glass fibre composites in a circular economy?
Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för analys och syntesSammanfattning : The reinforced composite industry is expanding. This raises the need for more sustainable resource use and waste management. A concept to combat both is circularity, creating a loop between the raw resources and the waste. Two important parts of circularity are recycling and reusing. LÄS MER
3. System Configuration in Design Automation
Master-uppsats, KTH/Industriell produktionSammanfattning : Some companies have managed to gain an advantage in today’s increasingly competitive market by utilizing product configuration software. However, many companies in the industrial manufacturing industry offer systems of configurable products and wish to be able to configure the products both individually and together as a system. LÄS MER
4. Processkartläggning vid tillverkning av stång hos Erasteel i Söderfors
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för Industriell utveckling, IT och SamhällsbyggnadSammanfattning : För att kunna klara konkurrensen på en tuff marknad, krävs en bra leveransservice och att leverera rätt mängd i rätt tid. Erasteel Kloster ABs verk i Söderfors, jobbar för att uppnå en leveranssäkerhet med ett mätvärde (On-Time-In-Full) på 90 %. LÄS MER
5. En nordisk slutkundsmarknad för el : Internationalisering av svenska elhandelsbolag
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats berör den kommande nordiska slutkundsmarknaden för elektricitet med utgångspunkt i de större svenska elhandelsbolagen. Syftet är att undersöka vilka drivkrafter som finns bakom denna marknad, hur de svenska elhandelsbolagen förbereder sig samt hur en nordisk slutkundsmarknad kan påverka deras internationaliseringsprocess. LÄS MER