Sökning: "hur engagerar människor"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden hur engagerar människor.

  1. 1. “De tillhör inte kategorin top notch” : En studie om hur förskolans ledning arbetar med utagerande barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ella Tingestedt; [2023]
    Nyckelord :utagerande; bemötande; resurser; förhållningssätt; affekt; rektor; specialpedagog; ansvar; stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilket arbetsansvar förskolans ledning har i förhållande till utagerande barn. Ofta fokuserar forskning på att analysera barns beteende och se över förhållningssätt. Jag vill istället se över hur rektorer arbetar och vilka resurser man kan erbjuda utagerande barn. LÄS MER

  2. 2. Behöver vi gifta oss? : En jämförelse av den rättsliga ställningen för en efterlevande sambo i Sverige, Norge och Danmark.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Wilma Tukonen; [2023]
    Nyckelord :Internationell familjerätt; Samborätt; Norsk familjerätt; Dansk familjerätt; Sambors efterlevandeskydd;

    Sammanfattning : There are various forms of living arrangements in the modern society. Cohabit-ing has since the 1970s become an increasingly more common way of living in the Nordic countries. In Sweden alone there are approximately 1,5 million peo-ple living in cohabitation relationships and they can be found amongst all social classes and ages. LÄS MER

  3. 3. Platsen och byggtiden : potentialen för upplevelsevärden under järnvägsbyggande

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Agnes Hallén; [2023]
    Nyckelord :byggskede; byggtid; järnväg; temporär urbanism; ; upplevelsevärden;

    Sammanfattning : Järnvägsbyggande är ett stort ingrepp som tränger sig på i människors vardagsmiljöer. Miljöer anpassas för att genomförandet ska gå så snabbt och smidigt som möjligt. LÄS MER

  4. 4. Några särskilt intressanta teman : en reflexiv tematisk analys om hur särskilda intressen kan främja inkluderande undervisning för förskolebarn med särskilda rättigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Wahlund Hansson; [2023]
    Nyckelord :Särskilda intressen; Särskilda rättigheter; Inkludering; Reggio Emilia; Konstruktionistiskt perspektiv på lärande; Reflexiv tematisk analys; Förskola;

    Sammanfattning : Särskilda intressen som fenomen är vanligt bland annat hos individer med autism (i autismspektrumtillstånd) och ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Autism, ADHD och annat som kan ingå i var och ens funktionsvariant, kan om det ingår för förskolebarn medföra att pedagoger anser att barnet har särskilda rättigheter. LÄS MER

  5. 5. Lev och låt leva : Djupekologi och människans samhörighet med resten av naturen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Vanja Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :biology; deep ecology; ecocentrism; Arne Naess; biologi; djupekologi; ekocentrism; Arne Naess;

    Sammanfattning : Deep ecology seeks answers to and treats the earth's ecological crisis by digging down to the root of the problem. In deep ecology, an ecocentric worldview where human life is part of all living things is preferred over the anthropocentric view where humanity places itself at the center of the world. LÄS MER