Sökning: "hur ett företag påverkas av kulturer"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden hur ett företag påverkas av kulturer.

  1. 1. Rätt mättnad ger en lättnad : En kvalitativ studie om hur färgmättnad påverkar svenska konsumenters associationer och känslor avseende varumärkeslogotyper

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Adna Agovic; Marcus Andersson; [2022]
    Nyckelord :Color saturation; Low saturation; High saturation; Emotions; Association; Brand logo; Färgmättnad; Låg mättnad; Hög mättnad; Känslor; Association; Varumärkeslogotyp;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att globala företag kan specificera en varumärkesstrategi för att förmedla rätt bild till konsumenterna över olika kulturer. Därmed kan globala företag som befinner sig på den svenska marknaden upprätthålla rätt strategi avseende färgmättnad i dess varumärkeslogotyper för att uttrycka rätt bild hos de svenska konsumenterna. LÄS MER

  2. 2. Den lyckliga horan - utnyttjad, våldtagen och mördad

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Alexandra Jannesson; [2022]
    Nyckelord :Sverige; Nederländerna; Prostitution; Våld; Stigmatisering; Sexköpslagen; Våld mot kvinnor; Social Sciences;

    Sammanfattning : I Sverige trädde sexköpslagen i kraft år 1999 vilket kriminaliserade sexköp i syftet att stoppa mäns våld mot kvinnor. Ett år senare hävdes bordellförbudet i Nederländerna och prostitution sågs som en form av företag som blev lagligt – både när det gällde att sälja och köpa sex. LÄS MER

  3. 3. Kan man köpa sig en ny mansroll?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Sellin; Malin Larsson; [2021]
    Nyckelord :hegemonic masculinity; gender stereotypes; counter-stereotypes; advertisement; cause related marketing; consumer behaviour; identity creation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Reklam existerar i nästan alla människors liv och företag kan genom sin marknadsföring vara en bidragande faktor till vilka normer som accepteras av samhället. Att undersöka attityder kring hur reklam kan påverka män och kvinnors identitet är således relevant eftersom vi lever i en konsumentkultur där kommersiella resurser är med och skapar våra identiteter. LÄS MER

  4. 4. En teknikjunkie, bra! Honom haffar vi : - Hur inställningar och IT-kultur påverkar IT-implementeringen och konsultens strategier för att lyckas

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Informationssystem och digitalisering; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Stina Lisspers; Alma Berg; [2021]
    Nyckelord :Information technology; IT implementation; IT consultants; implementation strategies; attitudes towards IT; IT culture.; Informationsteknik; IT-implementering; IT-konsulter; implementeringsstrategier; inställningar till IT; IT-kultur.;

    Sammanfattning : Den digitala utvecklingen accelereras alltmer och det blir allt viktigare för organisationer att digitalisera sina verksamheter genom olika IT-system. IT-implementeringar har dock sedan länge visat sig vara en komplex process och många organisationer tar hjälp av IT-konsulter för att lyckas med implementering av IT. LÄS MER

  5. 5. En lyckad konstellation : En kvalitativ studie om skillnader mellan Sverige och Norge i ett marknadsledande företag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Frida Berneke; Emelie Thiman; [2020]
    Nyckelord :Belöningssystem; målstyrning; kultur;

    Sammanfattning : Inledning: Ett globalt företag som använder sig av belöningssystem kan ha svårt att implementera ett enat system. Ofta ligger det en önskan om att nå uppsatta mål bakom belöningssystemet. Det kräver medarbetare som styr i samma riktning. Där kan ett globalt företag få problem mellan olika länder som påverkas av skilda kulturer. LÄS MER