Sökning: "hur förmedlas islam"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden hur förmedlas islam.

  1. 1. Hur representeras islam i SO puls boken?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malak Dawood; [2023]
    Nyckelord :religionsdidaktik; läromedelsanalys; islam; religionsundervisning; representation; mångkulturalism;

    Sammanfattning : Representation av ett läromedel har stor betydese för hur kunskapen förmedlas till våra elever, det är därför det är viktigt att ge en allsidig kunskap och inte ensidig. I de samhällsorienterade ämnena har jag valt att fokusera specifikt på religionsämnet eftersom innehållet och informationen i de religiösa böckerna i svenska skolor kan skapa missvisning. LÄS MER

  2. 2. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER

  3. 3. Divine Command Theory och moral inom Shari'a

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Ahmed Zeki Yahya; [2023]
    Nyckelord :Divine Command Theory; law; philosophy of law; ethics; moral philosophy; shari a; morality; juridik; etik; moral; allmän rättslära; rättsfilosofi; moralfilosofi; shari a;

    Sammanfattning : Divine Command Theory är en metaetisk position som innebär att vår moraliska kompass bör grunda sig i vad Gud anser är rätt eller fel. Givet att det existerar objektiva moraliska sanningar, är Divine Command Theory den mest lämpliga teorin för att på ett logiskt och kongruent sätt besvara på frågorna vart moraliska förpliktelser härstammar ifrån, hur vi känner till dessa förpliktelser och varför vi bör leva våra liv i enlighet med dem. LÄS MER

  4. 4. Högtider och berättelser : En läromedelsanalays i religionskunskap för årskurs 1-3

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Nathalie Haile; [2021]
    Nyckelord :Läroböcker; högtider; berättelser; abrahamitiska religionerna; funktionellt perspekti;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att göra en kvalitativ innehållsanalys av tre läroböcker och diskutera vad och på vilka sätt dessa tre läroböcker för årskurs 1–3 lyfter vad det gäller högtider och berättelser inom kristendom, islam och judendom. De tre läroböcker som jämförts är Puls religion (2003), Puls SO-boken (2011) och Boken om SO 1–3 (2013). LÄS MER

  5. 5. Nyanser av islam i läroböcker - Religionsdidaktiska utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Richard Gren; [2019]
    Nyckelord :Islam; Läroböcker; Media; Muslimer; Nyansering; Orientalism; Religionskunskap;

    Sammanfattning : Islam är en religion som under en längre tid varit föremål för negativ stereotypisering ivästerländsk diskurs, som i denna uppsats används som en generalisering av länder som präglats av liknande kulturella och religiösa värderingar och därför går att jämföra med en svensk kontext. Genom religionsundervisningen ska dock olika perspektiv och tolkningar av religioner undersökas av elever vilket innebär att denna stereotypt negativa bild av islam behöver nyanseras. LÄS MER