Sökning: "hur förskollärare organiserar verksamheten för barnen"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden hur förskollärare organiserar verksamheten för barnen.

  1. 1. Barn i behov av särskilt stöd : En kvalitativ studie om barns delaktighet i den pedagogiska miljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Fransson; Amira Licina; [2022]
    Nyckelord :Likvärdig utbildning; barn i behov av särskilt stöd; delaktighet och pedagogisk miljö;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att belysa hur förskollärare organiserar förskolans verksamhetför att skapa delaktighet i den pedagogiska miljön för barn som är i behov av särskiltstöd. I studien lyfter vi även de möjligheter och hinder som förskollärare kan möta iarbetet med den inkluderande och likvärdiga verksamheten på förskolan. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan : En studie om hur förskollärare använder högläsning i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Viktoria Hagberg; Karolina Torstensson; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; ordförråd; barn; förskola; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Efter regeringens förslag om obligatorisk förskola för alla femåringar på grund av en försämrad språkutveckling blev syftet med denna studie att undersöka hur förskollärarna använder högläsning i förskolan, samt bidra med kunskap om högläsning. Utifrån detta syfte studerades hur förskollärare arbetar med aktiviteten högläsning med barnen i åldern 4-5 år samt hur förskollärare organiserar för högläsning som en del av utbildningen i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares arbete med utagerande barn i förskolan : en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellen Boström; Rebecka Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :utagerande barn; förskola; förskollärare; bemötande; anpassningar;

    Sammanfattning : Inledning Studien handlar om utagerande barn i förskolan och inriktas mot förskollärares bemötande av utagerande barn samt vilka anpassningar och förebyggande arbete som utförs i verksamheten. Lutz (2009, ss. 30–31) förklarar att majoriteten av barn i behov av särskilt stöd är inkluderade i den ordinarie förskoleverksamheten i Sverige. LÄS MER

  4. 4. "Men vad menar vi med en trygg omsorg egentligen?" : Förskollärares strategier för att skapa trygghet i en pressad verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Isaksson; Nadia Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :Förskolan; Trygghet; Anknytning; Anknytningsteori; Barngrupp; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet är med den här uppsatsen är att undersöka vilka strategier som förskollärare säger sig använda för att möjliggöra trygghet i en pressad verksamhet. I dagens samhälle står förskolan inför många utmaningar såsom brist på utbildad personal, lokaler som inte är anpassade till verksamhetens behov och en begränsad ekonomi. LÄS MER

  5. 5. ”Vad är det för grupp idag?” : Hur pedagoger på förskolan organiserar barngruppen och verksamheten för att på bästa sätt skapa lärtillfällen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Fredholm; Cecilia Olsson; [2018]
    Nyckelord :Barngruppens sammansättning; barngruppens storlek; förskolan; lärtillfällen; organisation; ålder;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger i förskolan organiserar verksamheten utifrån barngruppens storlek och sammansättning för att skapa en verksamhet där barnen ges möjlighet till lärtillfällen. Vilka ställningstaganden tar pedagogerna när de organiserar verksamheten och vad är deras syfte med de val de gör? Denna studie bygger på metodtriangulering vilket i detta fall har inneburit observationer och kvalitativa intervjuer med förskollärare. LÄS MER