Sökning: "hur fick vi fritid"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden hur fick vi fritid.

  1. 1. Sömnrelaterade beteenden hos elever i gymnasieskolan kan påverkas av arbete med den mentala tallriksmodellen inom ramen för idrott och hälsa i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Matilda Wikander; [2024]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; mental hälsa; mentala tallriksmodellen; mentalt välbefinnande; livskvalitet; sömn; hälsa; BBQ; SRBQ;

    Sammanfattning : Ungdomars mentala hälsa har blivit sämre och orsakerna är inte klarlagda, även om försämringarna sammanfaller med digitaliseringen av samhället, smartphones och mer stillasittande. Skolan har ett ansvar att lära sina elever om hälsa och hur livsstilen kan påverka måendet och det finns mer att göra på området där ämnet idrott och hälsa har en stor roll. LÄS MER

  2. 2. Föreningslivet för alla. Fritidshemmets samverkan med föreningslivet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Oskar Klang; Marcus Stjernström; [2023-12-07]
    Nyckelord :Föreningsliv; Genus; Socioekonomiska villkor; Samarbete; Fritidshem.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att se hur ett samarbete mellan fritidshem och olika föreningar fungerar och vad det är för olika föreningar fritidshemmen har sina samarbeten med. Att ha ett samarbete som fritidshem med en förening kan väcka ett intresse för en mer aktiv fritid hos eleverna. LÄS MER

  3. 3. Eleverna fortsätter att utvecklas och de vill att fritids steppar upp och följer med!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :David Fredriksson; Thea Kristensson Lexén; [2023-10-23]
    Nyckelord :fritidshem; elevinflytande; fritid; digitala medier; anledningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera orsaker till varför äldre elever slutar på fritidshemmet och därefter beskriva möjliga förbättringar inom fritidsverksamheten, som är nödvändiga att genomföra utifrån syftet att elever i åldrarna 10 - 12 år ska fortsätta gå på fritids. Studien syftar till att svara på tre frågeställningar vilket är Vilka anledningar finns det för att eleverna slutar på fritidshemmet utifrån elevernas perspektiv? Vilka potentiella fenomen påverkar att eleverna slutar på fritidshemmet utifrån fritidslärarnas perspektiv? Och till sist, Vilka förändringar inom fritidshemmet behöver genomföras utifrån de anledningar som lärarna och eleverna anger till varför elever slutar på fritidshemmet? Vi har intervjuat elever i åldrarna 10 – 12 år som inte längre är inskrivna på fritidshemmet samt utbildade fritidslärare som alla har arbetat inom yrket under flera år. LÄS MER

  4. 4. Planera fritidshemmets verksamhet i relation till läroplanen : en intervjustudie med fritidspersonal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonathan Miller; Ludwig Tegelmark; Sadia Dehghani; [2023]
    Nyckelord :fritids; fritidshem; planering; uppdrag; yrkesidentitet; styrdokument; legitimation;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på hur fritidspersonal planerar med didaktik i åtanke och om fritidspersonalens arbete påverkas av hur mycket planeringstid de har. I studien undersöks hur fritidspersonalen upplever att de behöver göra flera val för att kunna få ihop dagen genom att vara flexibla beroende på elevernas intressen och dagsform. LÄS MER

  5. 5. ”Kan alla verkligen vara med?” En enkätstudie om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för tillgängliga lärmiljöer i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Elvira Hörndahl; Malin Johansson; [2022-03-17]
    Nyckelord :En skola för alla; likvärdighet; tillgänglighet; tillgängliga lärmiljöer; delaktighet; inkludering; inkluderande lärmiljö; ; stöd i form av extra anpassning eller särskilt stöd; fysisk miljö; pedagogisk miljö och social miljö.;

    Sammanfattning : Syftet är att generera kunskap om hur utbildade lärare i fritidshem och fritidspedagoger arbetar för att undervisningen ska vara tillgänglig för alla elever. Det skrivs att lärare och fritidspedagoger har en väsentlig roll för att “undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid” (Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2019, s. LÄS MER