Sökning: "hur går inlärningsprocessen till"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden hur går inlärningsprocessen till.

  1. 1. Den moderna sångaren : En musikalisk instuderingsprocess i 1900-talets fritonalitet

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

    Författare :Ella Vahtras; [2023]
    Nyckelord :Malmlöf-Forssling; Margareta Jonth; instudering; process; fritonal; atonal; modern; musik; nutida; samtida; interpretation; sång;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om modern konstmusik och hur instuderingsprocessen skiljer sig från den av mer klassisk musik, samt vilka musikaliska och tekniska fördelar det går att erhållaunder den. Jag har i denna studie valt att skriva om sångsamlingen Sex sånger om ljus och mörker, skrivet 1975 av Carin-Malmlöf Forssling. LÄS MER

  2. 2. En bro eller en ö : En studie av elevers upplevelse av Introduktionsprogrammets yrkesintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Lilja; [2021]
    Nyckelord :Förståelse; inflytande; KASAM; yrkesintroduktion;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att öka kunskapen om elevers känsla av sammanhang på Introduktionsprogrammets yrkesintroduktion utifrån begreppen förståelse, mål och inflytande. Frågeställningarna är huruvida eleverna vet vilket program de går och vad detta innebär, samt hur skolans sätt att organisera sitt yrkesintroduktionsprogram påverkar elevernas känsla av sammanhang och om de upplever sig ha inflytande över sin utbildning. LÄS MER

  3. 3. Mindsets – är de nyckeln till att öka elevernas engagemang i sitt eget lärande?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Lindberg; [2018]
    Nyckelord :Carol Dweck; Dynamiskt mindset; Fixed mindset; Growth mindset; Implicit theories; Lärande; Lärd hjälplöshet; Motivation; Self-theories; Statiskt mindset; Beröm; Formativ bedömning;

    Sammanfattning : Det är skolans ansvar att motivera sina elever till lärande. Efter ett initierande samtal med en avgångsklass på ekonomiprogrammet på en kommunal gymnasieskola framkom det att eleverna inte såg någon nytta i själva inlärningsprocessen. Motivation för att kunna något fanns, men motivation till att lära sig något saknades. LÄS MER

  4. 4. Går entreprenörskap att lära sig? : Utbildningens effekt på entreprenöriella karaktärsdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Katharina Revesz; Fanny Åberg; [2018]
    Nyckelord :Entreprenörskapsutbildning; entreprenöriell orientering; EO; risktagande; innovativ förmåga; proaktiv förmåga; självständighet;

    Sammanfattning : Det har länge diskuterats om entreprenörskap går att lära sig genom utbildning eller om det är ett karaktärsdrag. Sverige arbetar sedan 2011 med att främja nya innovativa företag och entreprenörskap genom utbildning i samband med Europa 2020, för att vidare främja samhällsekonomisk tillväxt. LÄS MER

  5. 5. Inlärningsprocessen för juniora revisorer ur seniora revisorers perspektiv : En studie av identifierade förändringsfaktorer i revisorers sätt att lära sig

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Sofia Melin; [2017]
    Nyckelord :Inlärningsprocess; juniora revisorer; revisionskvalitet; kvalitetshotande beteende;

    Sammanfattning : Den nya generationens juniora revisorer kommer med nya krav på sina arbetsgivare och arbetsmiljön jämfört med hur det var i tidigare generationer. Tillsammans med högre effektivitetskrav från revisionsbyråerna samt ökade krav från regel- och standardsättare medför att lärandet av juniora revisorer åsidosätts. LÄS MER