Sökning: "hur god utbildning beskrivs"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden hur god utbildning beskrivs.

  1. 1. Nya utbildningskrav - Hur påverkas rekryteringen? : En kvalitativ studie om de nya utbildningskravens påverkan på rekryteringen av revisorer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Emelie Eriksson; Oscar Hermodsson; Paulina Frykholm; [2023]
    Nyckelord :Auditor; profession theory; auditor education; audit quality; competence; recruitment; audit teams; Revisor; professionsteori; revisorsutbildning; revisionskvalité; kompetens; rekrytering; revisorsteam;

    Sammanfattning : Titel: Nya utbildningskrav – Hur påverkas rekryteringen? En kvalitativ studie omde nya utbildningskravens påverkan på rekryteringen av revisorer Författare: Emelie Eriksson, Paulina Frykholm och Oscar Hermodsson Handledare: Linus Axén och Rickard Wilhelmsson Nyckelord: Revisor, professionsteori, revisorsutbildning, revisionskvalité, kompetens,rekrytering, revisorsteam Bakgrund: I takt med omvärldsförändringar som globalisering, teknisk utveckling och nya regler för finansiell och icke-finansiell rapportering, står den traditionella revisorsrollen inför en förändring och revisionsbranschen behöver anpassas utefter detta. Den 1 juli 2018 ändrade Revisorsinspektionen utbildningskraven för att bli auktoriserad revisor. LÄS MER

  2. 2. Hur ridlärare lär ut hjälpgivning : ur ett anatomiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Ida Németh; Louise Dahlin; Trixie Hellström; [2023]
    Nyckelord :ridundervisning; hjälper; instruktioner;

    Sammanfattning : Ridning är en stor sport i Sverige och ett stort antal människor deltar i ridlektioner regelbundet för rekreation eller för sport. Totalt finns det ca 162 130 medlemmar fördelat på Svenska Ridsportförbundet och Svenska Islandshästförbundet. LÄS MER

  3. 3. Nyanlända elevers mottagande och inkludering : Ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Pedagogik

    Författare :Hanna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända elever; inkludering; mottagande; svenska som andraspråk; språk- och kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Alla barn som är bosatta i Sverige har rätt till utbildning vilket för med sig nya språk, kulturer, religioner och synsätt för läraren i klassrummet (Skolverket, 2022). Denna studie undersöker lågstadielärares perspektiv på nyanlända elevers mottagande och inkludering i undervisningen samt hur skolornas resurser som svenska som andraspråkslärare används för att främja detta. LÄS MER

  4. 4. Waldorfpedagogik i vår tid : En studie om möjligheter och utmaningar att förmedla Waldorfpedagogik utifrån riktlinjer och krav i förskolans styrdokument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sara De los Santos; [2023]
    Nyckelord :Steiner Waldorf Early Childhood Education; Waldorf kindergarten; Waldorf education; curriculum; assessment.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur Waldorfförskollärare förmedlar Waldorfpedagogik i praktiken utifrån de riktlinjer och krav som formuleras i förskolans styrdokument. Utifrån studiens syfte har följande frågeställningar formulerats: Inom vilka områden bedömer Waldorfförskollärare att det är utmanande att leva upp till läroplansmålen? Inom vilka områden ser Waldorfförskollärare att läroplanen är en tillgång som öppnar upp för möjligheter i verksamheten? Studien tar utgångspunkt i läroplansteorin, vilken inte betraktas som en enstaka teori utan snarare som ett forskningsfält inom området läroplaner och undervisning. LÄS MER

  5. 5. Mötet mellan vårdpersonal och personer med alkoholmissbruk : litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Jorge Duque Gonzalez; [2023]
    Nyckelord :Alcohol abuse; Qualification; Person-centred nursing; Stigma; Alkoholmissbruk; Kompetens; Personcentrerad omvårdnad; Stigma;

    Sammanfattning : Bakgrund: Alkoholmissbruk är inget nytt fenomen och det finns över hela världen och det klassas som en sjukdom. Trots det känner dessa personer sig stigmatiserade och kan hamna i ett utanförskap som kan leda till att sjukdomen förvärras. LÄS MER