Sökning: "hur har synen på barn har förändrats genom tiderna"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden hur har synen på barn har förändrats genom tiderna.

  1. 1. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Granberg; Evelina Hedström; [2023]
    Nyckelord :Dilemmaperspektiv; förskola; kategoriskt perspektiv; ledning; rektor; relationellt perspektiv; specialpedagogisk definitionsfråga; specialpedagog;

    Sammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER

  2. 2. Kvinnors upplevelser av stöd och information vid amning “…try, try everyday… and you will succeed”

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap

    Författare :Melinda Aspelin; Maria Simonsson; [2010]
    Nyckelord :amning; kvinnor; upplevelse; information och stöd;

    Sammanfattning : Amning väcker ofta starka känslor och har förändrats genom tiderna. Från att ha varit något naturligt blev amningen omgärdad av regler på 1800-talet. Reglerna gjorde amningen svår att upprätthålla vilket ledde till att synen på amning förändrades till något besvärligt. Antalet ammande kvinnor sjönk som en följd av detta. LÄS MER

  3. 3. Samling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Isabella Johansson; Camilla Ohlin; [2009]
    Nyckelord :Förskola; Samling; Barn; Lärande; Socialisation;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om vilken betydelse samlingen har på en förskola i en stad i Skåne. Syftet med detta examensarbete är att ta reda på vad pedagoger anser om samling i förskolan, samt hur deras uppfattning förhåller sig till förskolans utveckling i ett historiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Barn med utvecklingsförsening i förskolan : – en kvantitativ undersökning kring förskollärares arbete

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Emma Thorén; Johanna Gancarz; [2007]
    Nyckelord :förskola; barn med utvecklingsförsening;

    Sammanfattning : Synen på barn med utvecklingsförsening har förändrats genom tiderna, från att ha ansetts av samhället vara obildbara till att få rätt till att leva ett vanligt liv. Barn med utvecklingsförsening har tidigare varit segregerade till särförskolor, idag har de rätt till plats inom den kommunala förskolan. LÄS MER