Sökning: "hur hjälpa barn språkstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden hur hjälpa barn språkstörning.

  1. 1. Flerspråkiga elever med språklig sårbarhet och grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teresa Laurisch; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Grammatik; Intervention; Processbarhetsteori; Språkstörning;

    Sammanfattning : Laurisch, Teresa (2018). Flerspråkiga elever som uppvisar grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt? Speciallärarprogrammet med inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. En fallstudie av samarbete mellan förälder och olika aktörer kring barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Regner; [2014]
    Nyckelord :förskola; samarbete; språkstörning; språksvårigheter;

    Sammanfattning : SammanfattningRegner, Anna (2014). En fallstudie av samarbete mellan förälder och olika aktörer kring barn med språkstörning. (A case study of cooperation between parent and various actors around children with language disorders). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagog-programmet, Malmö högskola. LÄS MER

  3. 3. Vem förstår mig? : En essä om hur vi pedagoger i förskolan kan bemöta och hjälpa barn med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Annette Törnstrand; Susanne Östman; [2013]
    Nyckelord :Language disorder; body language; sign communication; literacy and preschool.; Språkstörning; kroppsspråk; teckenkommunikation; läs- och skrivutveckling och förskola;

    Sammanfattning : This essay covers the subject of children with language disorders. We are two educators writing an experience-based essay on our preschool experiences and the literature with the subject of speaking disorders and verbal development. The main focus of this essay is how educators can recognize and stimulate children with language disorder. LÄS MER

  4. 4. Fonologiska svårigheter hos barn : En studie om hur olika yrkesgrupper kan arbeta med detta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Harbe; Erika Windh; [2012]
    Nyckelord :Fonologiska svårigheter; Språksvårigheter; Språkutveckling; Språkstörning; Bornholmsmodellen;

    Sammanfattning : Sammanfattning I dagens samhälle är det viktigt att kunna kommunicera verbalt med olika personer i olika situationer och sammanhang. För de flesta så är detta inget större problem, men om man har svårigheter med talet som exempelvis stamning, pratar otydligt eller inte kan säga vissa språkljud, så kan det vara ett hinder för att föra ett samtal. LÄS MER

  5. 5. En kartläggning över förskolebarns språkstörningar

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sofie Elmqvist; Nathalie Tenlén; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med kartläggningen är att undersöka förekomsten av olika språkstörningar, hur de uppmärksammas, vilka som samarbetar i processen för att hjälpa barn med språkstörningar samt om det används något särskilt kartläggningsmaterial för att upptäcka barn med språkstörningar. Den metod som har använts för att genomföra kartläggningen är webbenkät. LÄS MER