Sökning: "hur kan man anpassa undervisningen i matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden hur kan man anpassa undervisningen i matematik.
1. Stör inte! De andra måste få lära sig
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematikSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka yrkesverksamma grundskolelärares syn på högt begåvade och högpresterande elever i ämnet matematik. Mer precist hur de deltagande lärarna anser sig urskilja, bemöta och anpassa undervisningen för dessa elever, men också vilka svårigheter eller utmaningar detta kan innebära. LÄS MER
2. Särskilt begåvade elever inom matematik : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver sina kunskaper om särskilt begåvade elever och sin matematikundervisning med dessa elever i årskurs 1-3
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : The aim of this study was to research how teachers describe their knowledge of gifted students and their mathematics education with these students in grades 1-3. Through qualitative interviews eight teachers has been asked how they identify gifted students, how they adjust the education and what support they would need to befriend gifted students in mathematics education. LÄS MER
3. Hur kan man anpassa textfrågor i matematik?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematikSammanfattning : Resultaten från PISA och TIMSS är nedslående för Sverige, svensk forskning om hur elever med matematiksvårigheter lär sig matematik har funnits sedan 1970, senare forskning har bekräftat bilden men ändå har inget eller väldigt lite hänt i den konkreta undervisningen. Lärstilsforskningen har sitt ursprung i USA men har även forskats på i Sverige. LÄS MER
4. Matematiksvårigheter : En studie utifrån några pedgogers på hinder och anpassningar i matematik för elever i svårigheter.
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att få fördjupade kunskaper i vad som kan vara hinder i lärandesituationer i matematik hos de elever som bedöms ha svårigheter i ämnet, samt hur några pedagoger anser att de kan anpassa sin undervisning för att möta dessa hinder utifrån ett inkluderande perspektiv. Studien utgår från en kvalitativ ansats där 11semistrukturerade intervjuer genomförts med matematiklärare, speciallärare och en specialpedagog. LÄS MER
5. Problemlösning : En litteraturstudie om elevers svårigheter med textuppgifter i matematik.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Med denna studie är syftet att undersöka vad forskningen säger om vilka svårigheter som kan uppstå när elever arbetar med textuppgifter. Studien är grundad på tre forskningsfrågor som handlar om vilka svårigheter som kan uppstå för elever i mötet med textuppgifter, vilken betydelse språket har och hur man som lärare kan hjälpa till. LÄS MER