Sökning: "hur kan pedagoger stärka och stimulera barns språkutveckling i förskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden hur kan pedagoger stärka och stimulera barns språkutveckling i förskolan.

  1. 1. Flerspråkighet : En studie om förskolepedagogers föreställningar om flerspråkighet i förskolan  

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Ericson; Yann Nyman; [2014]
    Nyckelord :förskola; flerspråkighet; förutsättningar; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger arbetar med flerspråkighet i förskolan och om det finns skillnader i arbetssätt och förhållningssätt beroende på var förskolan ligger i landet. Vi ville även ta reda på vilka förutsättningar flerspråkiga barn i förskolan kan ha för att tillgodose sig alla sina språk utifrån pedagogernas syn på flerspråkighet. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet i förskolan -Stimulering av barns flerspråkighet i förskolan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Katarina Agneta Kasmarvik; [2012]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; identitet; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Förskolan är en naturlig plats för många barn att utveckla både sitt språk och sin identitet före skolstart. För att barn ska få en så bra start i sin utveckling som möjligt behövs pedagoger som är medvetna och som arbetar aktivt för att stimulera barnens flerspråkighet i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Språket som verktyg för inkludering : En kvalitativ intervjustudie med verksamma pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Anna Öberg; Matilda Knutsson; [2011]
    Nyckelord :Språk; inkludering; TAKK;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa en fördjupad insyn i pedagogers upplevelser av huruvida och på vilka sätt pedagoger i förskolan arbetar med språket som verktyg för inkludering i en förskola för alla barn. Vi har fokuserat på att synliggöra faktorer som påverkar barns språkutveckling, hur pedagoger arbetar för att främja och stärka barns språkutveckling samt hur pedagogers visioner ser ut gällande alla barns rätt att utveckla sitt språk. LÄS MER

  4. 4. Hur kan pedagoger stärka och stimulera barns språkutveckling i förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Henriksson Weberg; [2007]
    Nyckelord :Språkutveckling; förskola; sagor; samling;

    Sammanfattning : AbstractTitel: Hur kan pedagoger stärka och stimulera barns språkutveckling i förskolan?Författare: Malin Cronvall WebergBakgrund:Den pedagogiska verksamheten skall genomföras så att den stimulerar och utmanar barnetsutveckling och lärande. Miljön skall vara öppen, innehållsrik och inbjudande. LÄS MER