Sökning: "hur kan vi påverkas massmedia"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden hur kan vi påverkas massmedia.

  1. 1. Massmedias roll i stigmatiseringen av personer med psykossjukdom och schizofreni – en analys av Stigmawatch material

    Magister-uppsats,

    Författare :Caroline Holmbom; Maria Siverbo; [2023-03-30]
    Nyckelord :Stigma; schizofreni; psykos; massmedia;

    Sammanfattning : Bakgrund: En orsak till att personer med schizofreni och psykossjukdom inte söker vård i tid kan bero på stigmatisering, 40% av de personer som lever med schizofreni upplever en hög grad av stigma. Media bidrar till stigmatiseringen då det är en stor källa till information för en stor grupp människor. LÄS MER

  2. 2. "Strypsex i ditt Garage" : En kvantitativ studie om hur pornografiskt material påverkar ungdomars föreställningar om sex och relationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Cim Andersson Skiöld; Jennifer Lood; [2023]
    Nyckelord :Youths; pornography; violence during sex; sexual scripts; relationships; sex; support from adults; popular culture; mass media; consent; Ungdomar; pornografi; våldshandlingar inom sex; sexuella script; relationer; sex; vuxnas stöd; populärkultur; massmedia; samtycke;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur ungdomar upplever att deras föreställningar av sex och relationer påverkas utav pornografiskt material samt hur vuxna kan vara ett positivt stöd för ungdomar vid utforskandet av sin sexualitet och relationer. 217 ungdomar deltog varav 85 tjejer, 128 killar och 4 identifierade sig som icke-binär. LÄS MER

  3. 3. Massmedias påverkan på destiantionsimage : En studie om researrangörernas hanterande och agerande gällande destiantionsimage

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Angelica Gustafsson; Cornelia Frammin; Sofie Wangärd; [2017]
    Nyckelord :Destination image; tour operator; media; strategies; destinations; destinations; negative news reporting; destinationsimage; researrangör; massmedia; strategier; resmål; destinationer; negativ nyhetsrapportering;

    Sammanfattning : Turistindustrin är en viktig industri ur ett ekonomiskt perspektiv samtidigt som den är mycket sårbar för negativa händelser som sker runt om i världen. Då information och nyheter sprids snabbare än någonsin, på grund av den enkelhet som finns att ta till sig information, är det lätt att destinationers image påverkas av det som förmedlas via media. LÄS MER

  4. 4. Arbetsförmedlingen kan vänta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Tenpér; Ivana Stanic; [2014]
    Nyckelord :Arbetsförmedling; Ungdomar; Förväntningar; Åsikter; Socialisation;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att få klarhet i vilka tankar och åsikter en grupp unga vuxna mellan 18-25 år utan tidigare erfarenhet av arbetsförmedlingen har gentemot myndigheten, samt att undersöka i vilken utsträckning individernas familj, vänner samt massmedia ligger till grund för deras åsikter och vilka förväntningar de har på ett framtida besök hos Arbetsförmedlingen om så skulle bli aktuellt. De frågeställningar vi valt att undersöka i vår studie är vad unga vuxna har för tankar och åsikter om arbetsförmedlingen, vilka förväntningar de har på ett framtida besök samt vad som påverkat dem i sitt ställningstagande gentemot arbetsförmedlingen med fokus på familj, vänner och massmedia. LÄS MER

  5. 5. Arbetsförmedlingen kan vänta. En kvalitativ studie av formeringen av unga vuxnas attityder till Arbetsförmedlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Tenpér; Ivana Stanic; [2014]
    Nyckelord :Arbetsförmedling; Ungdomar; Förväntningar; Åsikter; Socialisation;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att få klarhet i vilka tankar och åsikter en grupp unga vuxna mellan 18-25 år utan tidigare erfarenhet av arbetsförmedlingen har gentemot myndigheten, samt att undersöka i vilken utsträckning individernas familj, vänner samt massmedia ligger till grund för deras åsikter och vilka förväntningar de har på ett framtida besök hos Arbetsförmedlingen om så skulle bli aktuellt. De frågeställningar vi valt att undersöka i vår studie är vad unga vuxna har för tankar och åsikter om arbetsförmedlingen, vilka förväntningar de har på ett framtida besök samt vad som påverkat dem i sitt ställningstagande gentemot arbetsförmedlingen med fokus på familj, vänner och massmedia. LÄS MER